Monday, January 10, 2011

QURAN DAN HADIS

MENUSIA BERPUTUS ASA

Apabila Kami – Allah – kurniakan sesuatu rahmat kepada umat manusia,mereka bergembira – seronok - dengannya – sehingga lupa daratan - ; dan jika mereka ditimpa oleh sesuatu bencana – keburukan seperti kemarau, banjir, gunung atau bukit runtuh dan sebagainya – yang dilakukan dengan tangan mereka sendiri , - maka – tiba – tiba mereka berputus asa.
Mengapa mereka tidak melihat - dengan mata hati mereka - , bahawa Allah menguniakan kemewahan rezeki bagi mereka yang dikehendakiNya dan Dia – Allah – juga menyempitkannya – rezeki - . sesungguhnya hal yang demikian itu mengandungi kegterangan – rahsia membuktikan kekuasaan Allah – bagi umat manusia yang beriman.
- Ar Rum: 36, 37.

NOTA
Sering berlaku di kalangan umat manusia, termasuk orang Melayu, apabila datang penederitaan, mereka kuat breribadat, berdoa dan berzikir, tetapi apabila datang kemewazhan hidup, mereka menjadi manusia liar, melakukan segala macam maksiagt pada siang dan malam. Mereka berjudi, menari di kelab – kelab hiburan dan sebagainya. Pendeknya mereka lupa akan penderitaan yang lalu.


HADIS

MAJLIS PERKAHWINAN

Rsasul Allah Muhammad s.a.w. bersabda: Sesiapa yang diundang ke majlis walimatul ‘urus atau perkahwinan, maka hendaklah dia datang.
Seburuk – buruk makanan ialah makanan kehnduri perkahwinan yang ditegah orang yang – sememangnya teringin – menghadirinya – orang – orang fakir – dan diundang orang – orang yang ingin menghadirinya – orang kaya raya .
- Perawi: Imam Muslim

No comments: