Saturday, November 27, 2010

QURAN



TENGGELAM DALAM KESESATAN

Hai para rasul – utusan Allah dari Nabi Adam alaihis salam hingga Rasul Muhammad sallallahu alaihis salam – makanlah dari jenis – jenis makanan yang baik – lagi halal – dan kerjakanlah amalan – amalan soleh; sesunguhnya Aku – Allah – Maha Mengetahui apa yang kelian kerjakan.
Dan sesungguhnya agama Islam ini ialah agama kalian – agama yang satu asas ketuhanan, dan akulah Penguasa – Allah – kalian, maka kalian bertaqwalah kepada Aku.
Kemudian umat para rasul – utusan Allah – itu berpecah belah dalam urusan agama – mengikut agama – agama lain - mereka kepada beberapa pecahan, tiap – tiap golongan bergembira dengan apa yang ada pada mereka.
Maka, biarkanlah mereka tenggelam dalam kesesatan masing – masing hingga kepada suatu masa. – Al Mu’minun:51 – 54.

-------------------------------------------------------
SAUK, KUALA KANGSAR


Sauk. Ertinya: 1 - Empangan kecil pada parit sawah padi. 2 - Mengambil benda atau buah - buahan orang tanpa keizinan atau curi. 3 - Tangkap ikang dengan menggunakan rawan benang pada lengkung besi atau rotan.
Sauk dalam mukim Cchegar Galah. Dalam Daerah Kuala Kangsar.
Kampung sekitar Sauk, Kampung Baru - Pagar berduri - , Kampung Biong, Kampung Bendang Bugis, Kampung Seterus, Kampung Changkat Pinang, Kampung Changkat Duku, Kampung Ngor, Kampung Jenaliik Hilir dan Kampung Jenalik Hilir.
Pada zaman Tanah Melayu hampir merdeka telah datang ke Sauk: Yang Dipertua UMNO, Tunku Abdul Rahman Putra, Pegawai Penerangan UMNO, Syed Jaafar Albar, Ketua Pemuda UMNO, Saadon Haji Zubir, Naib Ketua Pemuda UMNO, Haji Ahmad Badawi dan Ketua Wanita UMNO, Khadijah Sidik.
Pada zaman pengganas komunis, Dolah Kuak - Abdullah bin Lebai Soleh, adiknya Abdul Rahman dan isterinaya, di bunuh oleh pengganas komunis.
Kejadian menggmparkan di kampung Ngor - Jenalik Hilir, kumpulan Al Maunah, di tuduh mencuri senjata - senjata perang Askar Wataniah, di kep Grik, Hulu Perak. Ketuanya, Mohd. Amin bin Ghazali bin Husin digantung hingga mati. Dikebumikan di Kampung Ngor.
Penulis - Nobelis Hasbima atau Hassan bin Mohd. Ali anak sauk.

No comments: