Wednesday, August 18, 2010

MELAYU AKAN HILANG?

KAJI SEMULA SEJARAH TANAH MELAYU

Oleh: Mokhtar Petah

Tan Cheng Lock (MCA) asalnya anti Melayu. Dia pemimpin AMCJA -Putera bersama pemimpin Cina Ipoh - pelombong bijih timah, Law Pak Kwan, di antara orang - orang Cina anti Melayu. Mereka menuntut British memberi kemerdekaan Tanah Melayu kepada orng Cina. Tidak boleh beri kepada orang Melyu, kerana orang Melayu, tidak berpelajaran, tidak kaya. British tolaak.
Dato' Onn setelah menubuhkan UMNO,khianatkan perjuangan Orang Melayu dalam parti Hizbulu Muslaimin dan Parti Kebangsaan Melaya. Dengan campur tanganya, beratus - ratus pejuang Melayu, termasuk Ustaz Abu Bakar Al Baqir, Ishak Haji Muhammad dan Ahmad Boestamam ditangkap dan ditahan dalam khemah - khemah tahanan seluruh Tanah Melayu.
Hasrat, cita - cita dan perjuangan orng Melayu, Tanah Melayu Merdeka dengan dasar dalam Petrelmbagaan: * Satu negara, Negara Melayu. * Satu bangsa, Bangsa Melayu.* Satu bahasa, Bahasa Melayu * Agama Islam, Agama Negara, telah diketepikann oleh Tunku Abdul Rahman. Beliau mengikut arahan British menerita 'kontrek sosial'.
Tunku Abdul Rahman sejak memimpin UMNO hingga menghadapi tragedi 13 Mei 1969, tidak disukai oleh TPM Tun Abdul Razak. Tetapi Tun tidak dapat berbuat apa - apa kerana terikat kuasa Tunku yang berlembut dengan MCA dan MIC.
Dalam menghadapai kemerdekaan, Tunku tunduk kepada kerajaan Inggeris, kerana Inggeris menekan beliau dengan berbagai cara. Di antara cara - cara itu, tindakan lelaki British menyaman Tunku di Mahkamah Tinggi Singapura kerana Tunku berzina dengan isterinya di London.British boleh kiv kes itu kalau Tunku ikut kehendak mereka dalam menuntut kemerdekaan. Iaitu 'kontrek sosial' dengan orang Cina dan orang India.
Orang - orang MCA dengan nasihat Inggersi, sentiasa bermain judi dengan Tunku. Tiap kalau main judi, mereka beri Tunku menang. Sebenanrnya mereka merasuah Tunku. Setiap kali Tunku bermasyuarat dengan pihak MCA dan MIC, Tunku diberi minuman keras lebih dahulu.
Tun Razak pejuang Melayu - macam Dato Bahaman dan Mat Kilau - anti British. Akhirnya pada Mei 1969, Tun Razak dengan kebijasanaannya, telah mengguling Tunku dan Kerajaan berada di bawah NOC. Tun Razak pengerusi. Abdullah Ahmad Badawi (Tun), setisuahanya.
Perkara ini, telah diberitahu oleh Tunku kepada saya.
Tindakan Tun Razak baik bagi semua orang Melayu dan Islam.
Putra Tun Razak, Dato' Najib PM Malaysia, bagaimana pula?
Najib dan Muhyiddin Yassin elakkan orang Melayu jadi huru harap dan carai ikhtiar berbaik- baik dengan PAS. Dan Kemabli kepada Islam.

No comments: