Saturday, October 19, 2013

YANG MENANG

  1. YANG MENANG

    NAIB PRESIDEN: Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (28 undi),
    Datuk Seri Shafie Apdal (24),
    Datuk Seri Hishammuddin Hussein (17),
    Datuk Mukhriz Mahathir (9),
    Datuk Seri Mohd Ali Rustam (3),
    Tan Sri Isa Samad (3).
  2. PANTUN

    Pesan berhajat dari Tampin,
    Bawa ke Terolak sekarung pulut;
    Jangan berhajat jadi pemimpin,
    Jika otak di tempurung lutut.
    Like ·  · Promote · 

  3. Mokhtar Petah commented on a link.
    Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berpesan kepada mereka yang menang dalam pemilihan Umno supaya tidak terlalu ghairah dan angkuh, sebaliknya sedar akan tanggungjawab dan amanah besar yang digalas dalam perjuangan membela bangsa dan agama.
    -----------------------------------------------------
    Berita ini kurang menarik, kerana ditulis 'tidak selalu', ertinya kadang - kadang boleh lakukan juga.Ini kelemahan wartawan menuolis dan editor yang menyemak.
    Saya yakin, Dato' Najib mahu 'kangan lakukan pada bila - bila masa'.
    Saya menyanjung pesanan (patutnya 'nasihat' dan 'amaran') Najib itu, kerana, saya tahu sejak Tunku Abdul Rahman hinggga kepada Perdana Menteri sekarang, tidak adapada mereka perasaan 'angkuh', tetapi dua tiga orang 'ghjairah' ada juga.
    Saya brpendapat UMNO, sebagai sebuah pareti politik bangsa Melayu (bangsa beragama Islam dan beradat istiadat Melayu), maka perasaan atau perangai 'ego', sombong, angkuh dan lain perangai tidak ada pada diri sentiap pemimpin UMNO, dari atas hingga bawah, iaitu di cawangan - cawangan.
    Saya juga berpegang kepada pendapat saya sendiri, bahawa manusia yang ego dan angkuh, akan tidak dapat mengawal dirinya dari melakukan rasuah dan skendal.
    Terima kasih, Dato' Najib.
     · 
  4. NASI GORENG DAGING KuRBAN

    Untuk makan malam bagi isteri saya dan saya, maka, pada petangnya saya telah memasak nasih goreng 'daging kurban', iaitu daging lembu kurban yang diberi oleh pihak surau dekat rumah kami.
    Memasaknya mudah. Saya gunakan minya zaintu (bukah Zaintun). Bawang besar (cuincang) cili besar hijau potong marah, tomato hiris agak kecil.
    Memasaknya; Setelkah minya panas, saya masukkan dua camca besar cili giling (merah). Sebaik - baik cili giling itu masa, masukkan bawang. Bawang agak hamping kuning masukkan 'daging kurban'. Sebaik - baik daging kurban itu masak, masukkan nasai dan kacau - baurkan. Sebelum di angkat, masukkan cili besar hijau potong marah itu. Kacau - baurkan.
    Angkat. Pada pagi ini kami makan 'nasi goreng daging kurban' yang lebih semalam
    Like ·  · Promote · 


  5. SAJAK

    “ALLAH, KE MANA KAN KAUHANTAR KAMI?”

    Allah,
    Allah,
    Al Quds,
    Allah, di mana - mana,
    Tujuh petala langit,
    Bumi tujuh petala jua,...
    See More
  6. FALSAFAH AL QURAN DAN AL HADIS

    TAWA DAN TANGIS

    'katakan, hai Muhammad:Api neraka itu jahannam lebih membakar terlalu panas,' kalaulah mereka (orang - orang kafir dan orang Islam mengikut orang kafir) orang - orang yang mremahami (nya).
    Oleh itu, bolehlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (di akhirat kelak),sebagai balasan bagi apa yang mereka telah usahakan.
    - At Taubah:81,82

    DIBENCI ALLAH

    "Tiga jenis manusia yang dibenci Allah di akhirat, dua dari tiga itu, ialah:
    1 - Orang yang medmpunyai kelebihan dalam perjalanan tetapi tidak memberi (sedikit dar) air itu kepada orang musafir yang amat dahaga,
    2 - Orang yang berjanji setia kepada Imam (pemimpin Islam dan yang berjuang pada jalan Allah mempertahankan Islam dan menegakkan negara Islam), tetapi dia memungkirinya."
    - Perawi: Abu Hurairah dan Imam Bukhari.
    Like ·  · Promote · 

No comments: