Tuesday, March 19, 2013




SYAIR
Pengantin baru surung kereta,
Isteri manja ketawa geli,
Suami ketawa macam ketua,
Tahun depan dapat cahaya mata.


 PANTUN

Orang Sabah diamuk resah,
Kerana gerila di Lahad Datu;
Senang susah kehendak Allah,
Semua manusia dicatat begitu.

Lahad Datuk tanah Sulu,
Kemudian jadi milik Malaysia;
Sebab datuk cucu malu,
Kemanusiaan sejati milik saya.

Sanda(r)kan bandar tercatat sejarah,
Raja rakyat disiksa penjajah;
Jangan dibiar jasad berdarah,
Wajakan semangat kerana Allah.

Perang kecil di Felda Sahabat,
Orang Islam bunuh membunuh;
Orang bakhil tidak berkat,
Menjelang malam tubuh berpeluh.(Pantun)
 ------------------------------------------------

PENGAMATAN


JAHILKAH DIA

Jahilkah dia. Sesiapa jua, yang mahu mengetahui seseorang itu jahil pengegtahuan Islam, tidak berakhlak mulia dan bodoh sombong, boleh perhatikan dari percakapan atau kata - katanya.
Jahilkah dia.
PEMIMPIN:
“Kalau tak kerana saya memimpin, semua ini papa kedana, mrempat.”
“Saya sahaja yang layak memimpin, orang lain memimpin, hancuuuur negara ini.”
“Parti kita sahaja yang dapat memakmurkan rakyat dan negara, parti - parti lain (pembangkang), tidak layak, negara dan rakyat akan bankrap.”
“ Selagi saya memimpin rakyat senang, makmur.”
“Ikut undang - undang hudud, nanti semua  rakyat kusung tangan.”
“Kalau kerajaan kita guna undang - undang Islam, jadi negara kuno, miskin.”

LELAKI:
“Aku  anak jantan, sepuluh, seratu perempuan boleh dapat.”
“Dia ingat dia seoreang yang cerdek, aku lebih cerdek dari dialah.”
“Tak sembahyang, tak puasa, aku dapat rezeki, aku kaya, aku senang.”
“Ada bini susah, baik tak payah ada bini.”
“Ada anak banyak buat papa kedana.”
“To guru tu orang kafir, tak ikut Islam, Iku kafir.”
“Dia tu jahat, berzina..., macam - macam.”

PEREMPUAN:
“Kalau laki aku kahwin lain, aku pun boleh dapat laki lebih baik dari dia.”
“Kita perempuan, mesti ada gaya, buagt apa tutup aurat, buat hodoh diri saja.”
“Aku ni kalau laki aku nak, tapi anak aku taaaak nak.”
“Kita mesti ikut kata pemimpin kita, kalau ikut laki kita, jadi macam katak bawah tempurunglah, jawabnya.”
“Berani, laki aku tak berani kawin lainlah, aku dah kekang dia.”
“Kita ni lebih baik jadi ketua laki dari laki jadi ketgua kita.’
“Aku nak jaga badan, aku tak mau anak.”
“Pakai seksi biar orang jantan teliurkan kita.”

GURU
“Aku ni makan garam sulu dari hampa.”
“Kalau tak kerana aku, guru ni, jangan haram kamu semua akan jadi cerdek.”
“Ibu bapa hampa oghang kampun, miskin, tengok cikgu, hidup senang, kegheta besak.”
“Otak kamu ni biol sangat, susah nak ajar.”
 ---------------------------------------------------

         

Malaysia Vs Sultan of Sulu

History:
in 1658, presented the Sultan of Brunei to the Sultan of Sulu Sabah region for assistance in fighting the insurgency in Brunei. Then in the British rule in 1878, the company hired by the British Sabah North Borneo.
The company had to pay taxes worth U.S. $ 1,600 per year to the heirs of the Sultanate of Sulu. Mentioned in the contract, the rent will continue to be paid during the Sabah still in power company.
But when the British left and Sabah became part of the territory of Malaysia, the Malaysian government still continue to pay it.
problems began to appear when the British liberated Malaysia. Since 1963, when the region entered Malaysia Sabah declared, England with unilateral interpret the contract differently than before.
The British considered the money paid to the Sultanate of Sulu as money to transfer ownership of Sabah, although payments are still ongoing and are passed to the Malaysian government to date. While the Sultanate of Sulu considers tax money is still just rent their territory in Sabah but does not change the ownership status

Map of Strength:

Malaysia
Active Army: 110,000
Reserve army: 41,600
Paramilitaries: 20,100
total: 171,700

Sultan of Sulu
224 militia
rental agreement
little prayer militia Moro (MNLF)

prizes:
sabah region
petroleum and natural gas

Who will win?*

*   News/ Short aricle  from Bubblews

 ----------------------------------------------------

FALSAFAH AL QURAN DAN AL HADIS

ALLAH ITU HAMPIR DENGAN HAMBANYA

‘... apabila hambaKu bertanya kepada engkau (Muhammad s.a.w.) mengenai Aku, maka (teranglah kepada mereka), sesungguhnya Aku (Allah) senytiasa hampir  - dekat - ; Aku (Allah) perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka, hendaklah mereka menyahut seruanKua (dengan mentaati perinta Allah), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu agar mereka menjadi batik dan betul. *
- al Baqarah:186
* Ayat suci yang maksudnya di atas ini ditgurun Allah kepada RasulNya, Muhammad s.a.w. setelah seorang Arab Badawi (lain dari Arab Quraisy yang hidup dalam kawasan gunung batu dan padang pasir) di sekitar Makkah: “Adakah Tuhan kami itu dekagt sehingga kami menajat dan memohon kepadaNya atau Dia jauh sehingga kamu terpaksa menyeruNya?”
Mendengar pertanyaan itu, Rasul Allah, Muhammad s.a.w. diam. Sebentar kemudian Allah menurunkan wahyunya seperti dalam surah al Baqarah; 186 yang maksudnya di atas.
Peristiwa ini diriwayatkan oleh para ahli Hadis: Ibnu Jarir, Ibnu Abi Hatim ibnu Marduwaih, Abu Sheikh, Adah  as Sajastani, Salt bin Hakim bin Mu’awiyah bin Jaidah dari bapa dan datuknya.
Ada diriwayatkan, bahawa ayat tersebut di turunkan Allah, berhubunga dengan sabda Rasul Allah, “Jangan kalian berkecial hati pada (waktu) berdoa kepada Allah, kerana Allah telah berfirman,”: ‘...berdoa (memohonlah) kepada Aku, nanti akan Aku perkenankan (prmintaan) kalian. Sesungguhnya orang - orang yang menyombongkan diri - takbur - dari menyembah Aku, akan masuk ke dalam neraka Jahannam dengan kehinaan.’
 - Ghafir atau al Mu’min:60.
Kita sebagai manusia, walaupun kita beragama Islam, beribadat kepada Allah dan wirid atau zikr tidak berhenti, tetapi, ada waktu dan ketikanya, apabila kita ditimpa kenurukan atau bala atau berkehndakkan sesuatu, kita lupakan Allah dan membelangi Allah; kita pergi memonta pertolongan kepada bomo ataua pwang yang menggunakan syaitan, jin dan sebagainya.
Apabila kita terlalu sakit atau terlalu sukar dalam kehidupan, kita meraung memarahkan Allah kerana menjadikan kita demikian. Ada di antara kita menjadi manusia putus asa. Jahir untuk mencari Allah untuk memohon pertolongan kepadaNya.
Allah amat berkenan mengurniakan permohonan kepada hamba -hambanya yang teraniaya, seperti dibunuh oleh manusia - manusia yang berkuasa, dtuduh melakukan kejahatan, dihina dan disikasa dengan berbagai cara - fizikal dan jiwa, maka, kita tidak sedar, bahawa perbuatan itu adalah dilihat Allah; Allah makbulkan doa orang - orang yang teraniaya dan  mereka yang melakukan kezaliman akan dijatuhkan atau dimusnahkan Allah.
Maka, sebagai orang mukmin, saya meminta rakan - rakan saya dan semua umat Islam, agar menjauhkan diri dari membunuh sesama orang Islam, menuduh, memfitnah dan mengadakan keburukan kepada seseorang mukmin dan manusia.
Jadikanlah diri kita, manusia yang besrsih dari jejahatan seperti di atas dan berdoalah kepada Allah, agar semua manusia mukmin dan mukminat diperlihara Allah dan diselamatkan dari segala keburukan.

                             MENGAMBIL HARTA ORANG

Pada masa Rasul Allah, Muhammad s.a.w. di Makkah dan Madinah, banyak kejadian, orang - orang kaya raya atau orang kuat, telah merampas harta - Tanah, ladang kurma, barang - barang berhaga, unta, kambing dan lain - milik orang yang lemah, susah dan sebagainya.
Perawi Hadis, Abdullah r.a. dan Imam Bukhari memberitahu, bahawa Rasul Allah, Muhammad s.a.w. telah mengmumkan:
“Sesiapa yang mengambil (merampas dan lain) harta (tanah, barang kemas, haiwan ternakan dan lain) orang Islam dengan sumpah palsu ( sama ada surat pejanjian sesama manusia, antara kerajaan atau antara organisasia antara bangsa dan lain), nescaya orang (individu, pemimpin organ isasi, pemimpin pemerintah dan lain) , akan menemui Allah (di dunia dan akhirat), sedangkan Allah murka kepadanya.”
Di antara contoh yang mudah, saya ada sebidang tanah, kira - kira satu hektar, kerana saya dalam keadaan kesusahan, ada dua orang telah berbincang untuk menjual dan membeli tanah saya itu dengan tidak saya ketahui atau tanpa keisinan saya. Mereka membuat surat perjanjian dalam mahkamah atau suruhanjaya sumpa untuk menentukan kuasa bagi pemilik baru atas tanah saya itu.  Maka perjanjian itu adalah falsu dan Allah murka. Dua manusia tersebut akan dicampak Allah ke dalam neraka.

 -----------------------------------------

PANTUN
Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kebang tak jadi.


Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kebang tak jadi;
Melayu kurang ajar,
Sarat kasumat menjadi - jadi.

Ibarat bunga kebang tak jadi,
Wangi tiada busuk ada;
Sebab bangga dijulang diri,
Diri tertanda masuk neraka.

Dua tiga kucing belang,
Menggaru papa penghulu muda;
Tua - tua jarang sembahyang,
Menunggu masa menunju neraka.



No comments: