Sunday, February 26, 2012




MAKSUD DARI AL QURAN DAN AL HADIS

KENDERAAN

Dia (Allah) menciptakan segala - gala berpasang - pasang (dari manusia, haiwan, tumbuhan, peralatan dan sesuatu yang lain), dan dijadikan kapal dan haiwan ternakan itu menjadi kenderaan untuk kalian. Supaya kalian dapat duduk (mengenderai, menumpan atau duduk) di atasnya ponggong (belakang)nya, kemudian (patut benar) kalian ingat akan kurniaan Tuhan kalian,pada ketika kalian duduk tetap di atasnya, dan ucapkanlah: "Subhanal lazi sakhkhara lana haza wa ma kunna lahu muqrinin - Maha Suci Allah yang telah mengadakan - senua - ini untuk keperluan kami, dan kami tidak dapat mengendalikannya* (hanya dengan kurniaan Allah). - Azzukhruf:12,13.
* Tiap - tiap orang Islam, setiap kali hendak menunggang kenderaan, banyaklah 'Basmalah' 3 kali atau 40 kali dan mohon kepada Allah untuk mengelakkan dari segala keburukan.
Pada waktu itu, jaga adab sopan terhadap orang lain, kselamatan sendiri dan orang lain, kerana jika kenderaan itu kita pandu dengan tidak beradap dan kita mengetahu bahayanya, jika berlaku kemalangan hingga berlaku kematian, maka, mati itu sama dengan membunuh diri.
Dalam perjalanan, sentiasa memasang lagu yang asyik; sentiasa ingatkan Allah atrau berzikir.



HADIS

Rasul Allah, Muhammad s.a.w. memaklumkan:
"Sesiapa yang mengadakan cara baru, model baru (atau tambah - tambah) dalam agama Islam (tidak berdasar dalil dalil dari Quran atau Hadis), maka cara ibadat itu tertolak (Allah dan RasulNya tidak mnenerima dan ibadat itu menjadi sia - sia atau mungkin khurafat dan syirik)*. - Perawi: Ikam Bukhari dan Imam Muslim.
*Bai'ah (janji setia) atas jalan Allah, dalam parti politik yang berjuang kerana jakan Allah (bukan nasinilisme dan kapitalisme dl) boleh. Tidak salah dalam Islam.

No comments: