Sunday, September 11, 2011

CERPEN (Ulangan)




BERTEMU SUAMI DI GUA MUSANG

Oleh: Mokhtar Petah

“Abang, abang, abang ...,” laungan hati Mona.
“Abang lama tak balik ...,”
“Dah sebulan.”
“Mona rindu abang.”
“Rindu sangat...”
“Mona takut, takut abang kawin ...”
“Kawin dengan anak dara Gua Musang.”
“Nikah dengan janda...”
“Di Gua Musang ramai anak dara ..., janda muda.”
“Abang jangan kahwin.”
“Abaaaang.”
Mona mengkat pedal minyak kereta pada saat mengikuti jalan bersiku Kampung Raja – Lijing. Keretanya mewahnya buatan orang Jepun membelah kabus senja. Dua bola mata Mona tercampak ke puncak gunung ganang dalam pelukan kabus senja.
“Lamba ..., lambat kereta ni ...,”sungut hati Mona.
Suami Mona, Ir Wahid - al fil, bertugas di Gua Musang. Dia jurutera dalam sebuah syaikat yang sedang membina Universiti Islam, perojek Kerajaan Negeri Islam, di Hulu Negeri Kelantan.
MENUNTUT DI SEBUAH
UNIVERFSITI DI LONDON

Pada tika dua bola mata Mona tersangkut pada kepala keretanya dan meluru jalan raya nan sepi, hatinya terkenang akan pertemuanya dengan pemuda Wahid – suaminya - , pada masa dia menuntut di sebuah universiti, di kota London, pada dua belas tahun lalu.
Pertemuan tersebut, ditakdirkan Allah, tumbuh merucup perasaan cinta mereka seperti debunga pokok – pokok dalam rimba raya yang bertebaran, menghinggap dan mengusap bebebunga dara di pohon – pohon. Kemudiannya perkahwinan bebunga itu menumbuhkan pepuitk buah.
Mona bekerja dalam sebuah jabatan kerajaan. Dia dan suaminya terpaksa berenggang jauh semenjak tiga tahun lalu. Kerenggangan tersebut menyebabkan hati Mona didera kerinduan dan kerisauan yang bertali arus.
Rindu tidak dapat memadu cinta.
Risau, entah – entah suami ada kekasih,
Entah – entah ada gadi di Gua Musang,
Entah – entah gadis Orang Aslai di Lijing,
Jatuh cinta,
Memadu cinta dengan suaminya.
“Abang ....!” Menona menjerit pada saat dia memberik keretanhya, kerana seekor tenggiling melintas atas jalan raya di hadapan keretanya.Tenggiling menghubankan badan betkinanya dalam semak di tepi jalan seolah – olah meraung:
“ ...maaf, saya juga nak jumpa laki saya.”
TERLUPA AKAN
GADIS – GADIS CANTIK

Mona mengucap syukur, kerana tayar keretanya tidak menggilas tenggiling betina tersebut. Dia teringatkan kata – kata gurunya, Ustaz Nazim al Hafiz, sesiapa yang membunuh dengan senga atau tidak sengaja akan binatang liar sama dengan membunuh manusia, nisbah sedih dan sesalnya.
“Di universiti dulu, abang ramai girl freind ..., ada anak dara Melayu, anak dara Cina, anak dara Inggeris, Amerika, African, Jepun, Pakistan, Mongolia ...,” hati Mona seperti membuka lambaran buku tentang manusia.
“ ...Laila cantik.”
“Mee Ling cantik.”
“Mary cantik.”
“Khadija Bibi cantik.”
Suara hati Mona menyebut nama rakan – rakan suaminya di universiti. Dia tidak mengetahui, sama ada mereka menghubungi suaminya. Harapann ya melangit. Suaminya telah terlupa akan gadis – gadis cantik tersebut.
Mona mengistikamah dirinya pada setereng keretanya. Keretanya terus menuju ke Gua Musang. Dia dan suaminya akan menginap di hotel ‘Laila wa Majnun’, di pinggir bukit.
“Mona takut, abang.”
“...takut macam kata suami kawan Mona.”
“Lelaki macam abang ramai anak dara ...”
“ ...banyak jandi suka.”
Mona memberek keretanya. Seorang lelaki tua bertongkat melintas di hadapan keretanya. Lekaki itu berhenti di tepi jalan raya dan melampaikan tangannya memegang tongkat kepada Mona.
“Dia lambai aku ..., dia nampak aku cantik,” bisik Mona sambil tangan kirinya menarik bingkai ‘kaca mata ‘ payu daranya. Dia amat yakin dengan keindahan buah dadanya menandakan dia seorang wanita yang cantik atau jelita. Suaminya suka begitu.
MONA DIKOPAK
PERASAAN CEMBURU

Bandar peninggalan Parti Komunis Malaya – PKM - , Gua Musang dalam pelukan malam muda. Kabus membungkus bandar kecil itu laksana debu bedak pada wajah gadis hitam di Afrika. Mona memberhentikan keretanya di tepi jalan, di muka persimpangan Jeli – Gua Musang.
“Cik nak pisen goghe..., cucur badak?” Perpuan muda penjual di warong bertanya kepada Mona.
Mona mengangguk.
“Saya nak pisang goreng.”
“Nak beghapa?”
“Seringgit.”
“Enam butir ...”
“Murahnya, tak macam di Kuala Lumpur, setengah biji seringgit,” sahut Mona.
Perempuan itu senyum. Sepasang lesung pipit berpupur pada dua pipinya.
“... sini semua mughah, cik. Oghe tina pun mughah, cik.”
Mona diam. Dia faham akan kata – kata perempuan itu. Bergurau pada pelamnggannya. Tetapi hati Mona dikopak perasaan cemburu. Dia cmburu. Dia takut akan suaminya berminat dengan makanan murah, barang murah dan wanita murah.
“Abang, Mona dah tiba depan hotel ni,” Mona membertahu suaminya melalui telefon bimbitnya.
“Dah sampai, ia, dalam dua puluh minit abang sampai,” sahut suaminya.
Ir Wahid – al fil meninggalkan setia usaha perinbadinya, Nik Na’imah, di rumah sewa gadis itu. Seperti pelomba kereta, Ir Wahid – alfil menekan pedal minyak keretanya. Kereta membelah jalan raya dalam warna malam berkabus putih menuju ke hotel tempat isterinya sedang menunggu.
“Allahu Akbar ..., hamMu syukur, isteri hamba tak tahu ...,” bisik Wahil – al fil. Semum. Menelan air liur tawarnya.
Dari dalam petik keretanya, dikeluarkan pofeum bau lelaki. Dirinjis - rinjiskan air wangi itu kepada tengkuk dan sepasang ketiaknya. Baunya, bau seorang lelaki menghilang bau harum Nik Na’imah.
NIK TAK ‘MBUH
JADI MACAM KELAH

Dalam bilih hotel, Mona meleraikan tubuhnya dalam pelukan suaminya. Rindu yang panjang mederakan dirinya telah hilang dalam bau harum lelaki pada lehir suaminya.
“Kita keluar makan.”
“...abang nak makan apa?”
“ Nasi air, nasik dengan ikan siakap masak kukus.”
“Nak.”
Mona merenung wajah suamimnya dengan renungan seorang isteri yang setia. Isteri yang lama berendam dalam tasik kerinduan. Suaminya senyum.
“Kita makan roti ajalah, abang.”
“Ngapa”
“Mona tak nak keluar.”
“Nona penat, abang.”
Wahid – al fil memicit ceropong hidung isterinya yang seperti ceropong hidung Madhu Bala itu.
Bandar Gua Musang muram dalam pelukan malam.
Nik Na’iman memandu keretanya ke stesyen keretapi. Di situ dia merenung ikan - ikan kelah dalam kolam kaca. Dia sedih. Kasih. Melihat ikan – ikan kelah itu kempunan sepanjang hayat kerana tidak pernah bercinta. Tidak berkahwin.
“Hai Kelah, Nik tak ‘buh jadi macam muma tu ...,” bisik Nik Na’imah sambil meninggalkan ikan- ikan kelah tersebut.
“Wahiiiiiiiid ...!” Hati Nik Na’imah meraung.
Butir- burit air mata bergolek dan cair atas sepasang pipi Nik Na’imah yang gebu. Dingin. Hatinhya bersama Wahid – al fil. Bossnya.
Gua Musang sepi.
Tamat.

No comments: