PARTI KOMUNIS
Kerajaan Jepun telah melantik bapaku menjadi ketua kampung Ngor dan
kampung-kampung kecil sekitarnya, iaitu Changkat Duku, Tualang Bengok dan
Tanjung Tok Yen. Sebagai ketua kampung bapaku telah dianugerahkan sebuah lencana
tembaga sebesar mata kukuran dan disekelilingnya berbentuk seperti mata
gergaji. Kuasa ketua kampung pada masa itu sama dengan ketua-ketua kampung pada masa ini.
Manakala Parti Komunis Malaya (PKM) dan Malayan People’s Anti Japanese Army
(MPJA) telah melantik bapaku
menjadi ketua orang-orang Melayu yang menyertai pergerakan mereka. Bapaku dan
penduduk-penduduk kampung terpaksa menjadi seperti ’golok bermata dua’;
menyokong kerajaan Jepun dan menyokong orang-orang dari Parti Komunis Malaya
(PKM).
Beberapa orang
ahli-ahli Malayan People’s Anti Japanese Army(MPAJA) dan ahli Jawatankuasa cawangan Parti Komunis Malaya (PKM) daerah
Kuala Kangsar sering datang menemui bapaku di Paya Pak Banun. Mereka telah
mengadakan perjumpaan dengan penduduk-penduduk kampungku dan kampung-kampung
lain.
Di antara keder-keder Parti Komunis Malaya (PKM), Wang
Seng (lelaki Cina, berkelulusan Senior
Cambridge) dan bekas wartawan sebuah surat khabar Inggeris di Singapura.
Dia menganut fahaman Marxisme dan berkiblatkan kepada Komunis China, Baharuddin
Tahir atau Baharuddin ’topi mengkuang’, berasal dari Sumatera, tinggal di Kati.
Jadi anggota KMM sebelum perang dunia Kedua, menyertai gerakan anti-Jepun dan
menjadi anggota PKM dan kader penyusunan massa.[1]
Dia sentiasa memakai topi mengkuang, lepasan sekolah agama Islam di Indonesia.
MENGELUARKAN FATWA
Seorang guru agama Islam – Mudir Madrasatul Kamaliah, Kati, Kuala Kangsar,
Fakeh Haji Ghazali berasar dari Chemor dekat Ipoh, telah menjadi mubaligh agama
Islam bagi pihak Malayan People’s Anti Jamapenese Army (MPAJA).
Fakeh Ghazali telah mengeluarkan fatwa, bahawa orang-orang Melayu dan Islam lebih
baik bekerjasama dengan Parti Komunis Malaya (PKM) daripada bekerjsama dan menyokong
penjajah Jepun dan penjajah Inggeris yang berkuasa atas orang Melayu dan umat
Islam.
”Parti Komunis Malaya (PKM) berjuang menentang penjajah
Jepun dan Inggeris dan membantu orang Melayu memerdekakan tanah air mereka,
tetapi orang Islam jangan sampai merosak akidah kerana bekerjasama dengan pihak
parti komunis,” katanya.
MEMPERHAMBAKAN MANUSIA
Fakeh Ghazali telah memberi amaran kepada umat Islam, bahawa komunis
menafikan wujud Allah. Fahaman itu amat bahaya kepada umat Islam, setiap orang
Islam yang menganut fahaman komunis menjadi murtad dan kafir.
Menurutnya, penjajah Jepun dan penjajah Inggeris
mengamalkan dasar kapitalisme dan
memperhambakan manusia. Mereka boleh melakukan apa sahaja asalkan boleh
menguasai umat Islam
Dua orang perempuan Cina masih muda kader Parti Komunis
Malaya (PKM), iaitu Che Som dan Che Bee telah menjadi penyebar fahaman komunis
di kalangan kaum ibu Melayu di kawasan Kuala Kangsar telah tiga kali datang ke
kami.
Mereka telah meminta bapaku, supaya memujuk seorang
perempuan muda yang cantik, isteri orang, di kampung Changkat Duku supaya
menjadi kader Parti Komunis Malaya (PKM) seperti mereka. Tetapi bapaku telah
menolak pemintaan mereka itu.
TOPI MENGKUANG
Pada satu hari, dalam satu perjumpaan antara Jawatankuasa Parti Komunis Malaya
(PKM) dengan orang-orang kampungku, telah tercetus pertengkaran antara bapaku
dengan beberapa orang ahli Jawatankuasa Parti Komunis Malaya (PKM) kawasan
Kuala Kangsar dan Hulu Pera. Pertengkaran itu terjadi setelah bapaku menentang
pendapat mereka yang mengatakan komunisme sama dengan Islam.
”Kalau nak ajak kami masuk komunis, kami tak nak, kami
orang Islam,... kami boleh bekerjasama kerana melawan Jepun,...tapi kalau ajak
kami jadi kafir kami tak boleh,” kata bapaku kepada mereka.
Pertengkaran itu telah dapat diredakan setelah Baharuddin
’topi mengkuang’ menyokong pendapat bapaku. Dia memberitahu, fahaman komunis
tidak boleh diterima oleh orang-orang Islam. Orang-orang Melayu boleh
bekerjasama dengan orang-orang komunis kerana sebab-sebab tertentu, seperti
menentang penjajah. Walau pun pertengkaran itu menjadi reda dan masing-masing
telah faham, tetapi beberapa orang lelaki China telah menyimpan
perasaan marah kepada bapaku.
Sebenarnya di kalangan Parti Komunis Malaya (PKM) ada
di antara orang-orang Cina – sama dengan orang-orang China dalam parti-parti
politik mereka sekarang - , yang berhasrat hendak menjadikan Tanah Melayu
sebuah negara Cina baru atau Cina seberang laut (nan yang) - negara komunis dan semua orang Melayu menganut komunis.
Singapura yang dulunya sebuah negeri Melayu, tetapi
kerana cita-cita kalangan orang-orang Cina seperti yang aku utarakan di atas
ini, maka kini pulau itu Temasik itu telah menjuadi sebuah republik yang
dikuasai oleh orang-orang China seberang laut.
BERPENDIDIKAN TINGGI
Sebagai seorang yang telah dewasa dengan pergolakan politik tanah air dan
dunia, aku mendapati penjajah yang dilakukan dengan senjata dan politik sama
bahasanya dengan penjajahan ekonomi seperti yang wujud di negara kita sekarang
ini.
Kejayaan penjajahan ekonomi oleh penghijrah-penghijrah (immigrants) dalam sesebuah negara, akan
menjadikan penduduk-penduduk asal negara itu lemah dalam semua bidang. Mereka
terkapai-kapai ke sana kemari dalam keadaan ’menang sorak kampung tergadai. Anak-anak
muda mereka, walaupun berpendidikan tinggi, tetapi tidak lebih dari jadi buruh
dalam negara sendiri, sama ada buruh kasar atau pun buruh berkolar putih.
Tiga malam kemudian, kira-kira tujuh orang lelaki China
telah datang ke dangau kami. Mereka telah mengajak bapaku mengikut mereka ke dalam
kebun getah tidak jauh dari belakang dangau kami kerana hendak berunding.
Tetapi apa bila tiba dalam kebun getah itu mereka telah menangkap bapaku dan
mengikatnya pada sebatang pokok getah di situ.
Mereka memberi kata dua kepada bapaku; kalau bapaku mengaku
akan bekerjasama dengan Parti Komunis
Malaya (PKM), mereka tidak akan membunuh bapaku, tetapi kalau bapaku tidak mahu
bekerjasama dengan mereka, maka mereka akan membunuhnya.
PERGERAKANPARNG PANJANG
Menurut bapaku, setelah dia mengaku akan bekerjasama dengan Parti Komunis
Malaya (PKM) dan tidak akan menyebelahi Jepun, maka mereka telah melepaskan
bapaku dan mereka telah meminta maaf kepadanya.
Semenjak dari malam itu, bapaku telah berpura-pura bekerjasama
dengan orang-orang Parti Komunis Malaya (PKM). Secara sulit dia telah berhubung
dengan dua orang sheikh ’Pergerakan Parang Panjang’, iaitu Sheikh Othman di Kampung
Baiyan, Taiping dan Kiyai Salleh, Batu Pahat, Johor.
Kerana bapa dan ibuku mementing pelajaran aku dan adikku,
lebih-lebih lagi kerana di huma kami tiada guru untuk mengajar kami membaca
Quran, maka mereka mengambil keputusan berpindah dari huma itu ke kampung kami.
Setelah kami berpindah ke kampung, tidak ramai orang
Parti Komunis Malaya (PKM) yang datang ke rumah kami. Hanya Wang Seng dan
Baharuddin topi mengkuang yang sering datang secara bersembunyi-sembunyi.
DI PINGGIR TELAGA
Pada tiap-tiap malam gurila-gurila Parti Komunis Malaya (PMK) sentiasa
berkeliaran di sekitar kebun getah dan belukar di pinggir kampung kami. Mereka
juga telah menyebarkan surat-surat khabar Parti komunis Malaya (PKM) di kampung
kami dan kampung-kampung lain. Di antara surat-surat khabar dalam bahasa Melayu
menggunakan tulisan Rumi dan Jawi, ialah Bintang Merah, Berita Benar, Suara
Rakyat dan Bintang Timur.
Perigi tempat kami mengambil air mandi terletak di bawah
bukit, kira-kira 300 ela dari rumah kami. Kira-kira seminggu sekali aku mendapati
surat-surat khabar itu diletak di pinggir telaga itu dan ditutup dengan daun
pisang.
Sama ada di rumah datukku mahupun di rumah bapaku tidak
ada tersimpan surat-surat khabar lama. Datuk dan bapaku seperti kebanyakan orang
kampung Melayu di hulu-hulu negeri dan di pendalaman pada masa itu amat jarang
membaca surat khabar.
Pada masa itu hanya surat-surat khabar Parti Komunis Malaya (PKM) itu sahaja
yang ada. Media itu telah menjadi bahan bacaanku dan sumber ilmu pengetahuan am(general knowlege)ku, terutama mengenai
media hal ehwal dunia.
UMAT ISLAM
Aku masih ingat-ingat lupa, iaitu pada muka dua surat khabar Bintang Merah
ada sebuah artikel tiga kolum. Dalam artikel itu ada tulisan lebih kurang
begini ’...British, Amerika dan mereka yang beragama Kristian tidak akan
henti-henti untuk memusnahkan umat Islam. Mereka mempengaruhi umat Islam dengan
kemewahan hidup, budaya alat mereka yang berlawanan dengan Islam dan bahasa
Inggeris, kerana bahasa itu menjadi bahasa dunia’.
Walaupun aku masih belajar dalam darjah tiga di sekolah
Melayu, tetapi kerana aku rajin membaca surat khabar Jawi dan buku-buku agama
bertulisan jawi juga, maka aku telah mempunyai pengetahuan am yang agak baik
berbanding dengan murid-murid sedarjah denganku, di sekolah Melayu tempat aku
belajar.
Walaupun aku masih kanak-kanak, tetapi aku telah
mengetahui kerja dan peranan pemberita dan wartawan. Pada usia begitu aku telah
mempunyai cita-cita untuk menjadi wartawan seperti Wang Seng anggota Parti
Komunis Malaya(PKM) atau macam abang saudaraku, Abdullah Kuak yang pandai
menulis rencana-rencana untuk majalah-majalah agama di Pulau Pinang dan
Singapura.
Aku mulai mengetahui tugas dan peranan wartawan ialah
dari Baharuddin (topi mengkuang) dan Wang Seng. Manakala Wang Seng telah
mengajarku mengenai surat-surat khabar di
negara China dan negara-negara lain.
SELURUHDUNIA
Aku masih ingat akan kata-kata Wang Seng, ”...orang baca surat khabar dapat
banyak ilmu, orang tak baca surat khabar fikirannya jadi lemah.”
Wang Seng juga orang yang pertama telah mengajar ilmu
kewartawanan kepadaku. Walaupun dia tidak mengajarku bagaiamana menulis berita,
rencana dan sebagainya, tetapi dia telah memberitahu kepadaku, di mana surat
khabar di terbitkan, bagaimana berita-berita, rencana-rencana dan gambar-gambar
didapati oleh surat-surat khabar di seluruh dunia. Dia juga memberitahu,
orang-orang China memandang wartawan sebagai ’Raja yang tidak bermahkota’.
Dengan menggunakan surat khabar ’Bintang Merah’, Wang
Seng telah mengajarku mengenai kepala berita (head line), berita dalam negeri, berita luar negeri dan beberapa
pengetahuan mengenai persurat khabaran.
Wang Seng telah menasihatkan aku, apabila aku telah tamat
belajar nanti, pekerjaan yang baik bagiku ialah bekerja sebagai wartawan.
Katanya, bekeraja sebagai wartawan boleh memusing dan mencorakkan dunia ini. Menurutnya
guru hanya mengajar murid-muridnya di sekolah, tetapi wartawan mengajar semua
manusia, walaupun mereka itu raja, presiden, pegawai kerajaan, pedagang, buruh
kasar atau para petani di kampung-kampung.
MAKAN GARAM
Sementara Baharuddin ’topi mengkuang’, telah memberitahu ramalannya kepada
bapa dan ibuku, iaitu apabila aku telah besar dan dewasa nanti, aku akan
menjadi orang yang berilmu pengetahuan dan terkenal atau tersohor. Manakala adikku,
Ghazali, akan menjadi seorang yang berilmu pengetahuan, tetapai tidak terkenal
atau tidak tersohor seperti aku.
Perkataan dan ramal Baharuddin ’topi mengkuang’ itu telah
merangsang semangatku untuk menjadi seorang pemberita atau wartawan.[2]
Kerana cita-cita itulah agaknya, aku telah menjadi seorang kanak-kanak yang
rajin membaca. Ingin mengetahui sesuatu yang wujud di alam ini. Di sekolahku,
aku pernah dimarah oleh dua tiga orang guruku, kerana aku telah banyak bertanya
kepada mereka akan perkara-perkara yang mereka tidak dapat menjawabnya atau
sengaja tidak mahu menjawab.
Aku masih ingat, pada masa itu kebanyakan guru tidak suka
murid-murid mereka lebih pandai dari mereka. Mereka itu masih kuat memegang
pada fahaman ’guru makan garam dulu dari murid’.
Aku sering mendengar dua orang kader Parti Komnunis Malaya
(PKM) itu bercakap dengan bapaku, bahawa orang-orang komunis yang menentang
Jepun bertujuan untuk membela orang-orang Melayu, membela agama Islam dan
menolong mereka menuntut kemerdekaan. Tetapi, walaupun aku masih kecil, aku
tidak percaya kepada percakapan mereka itu. Aku sering diberitahu oleh ustaz
Mohd.Amin Farid dan ustaz Mohd. Khir Nawawi yang mengajar aku mengaji Quran,
iaitu orang-orang komunis tidak percayakan Allah dan musuh agama Islam.
BANJARAN GUNUNG
Pada satu hari aku telah terjumpa surat khabar lama, ’Majlis’, dalam peti
di rumah datukku. Aku telah membaca surat khabar bertulisan Jawi itu dengan
mengeja atau merangkak-rangkak. Aku telah membaca dan memahami rencana pengarangnya,
iaitu:
’Punca atau ibu komunis itu ialah di tanah Rusia dan dari sanalah menjalar
ke benua China ke India dan juga ke Eropah dan dari situ menjalar pula ke
negeri-negeri Islam seperti, Mesir, Turki, Farsi (Iran), dan negeri-negeri
sekelilingnya akan tetapi benih itu tidak dapat hidup dengan suburnya di
negeri-negeri Islam oleh kerana sangat-sangat berlawanan dengan agama al Quran – oleh itu Mufti Mesir dengan persetujuan ulama-ulama Azhar (Universiti al Azhar) memfatwakan bahawa barang siapa yang menerima atau
membenarkan ajaran komunis maka sanya ia telah murtad (keluar dari agama
Islam).
Kita pernah mewartakan 30,000 buah masjid Islam di Russia telah ditutup
oleh kerajaan komunis sama ada dijadikan panggung wayang atau pun kandang kuda
dan jamban dan beberapa banyak pula gereja Kristian telah bernasib seperti
masjid-masjid itu.’[3]
Pada masa itu gerila-gerila Parti Komunis Malaya (PKM) dalam
kawasan Kuala Kangsar dan Hulu Perak terdiri dari orang-orang China yang kebanyakan
dari mereka penanam-penanam sayur dan tembakau, halia, sayur-sayuran secara
haram di dalam kawasan-kwasan Hutan Simpan, di sepanjang kaki banjaran Gunung
Bintang Hijau dari daerah Kuala Kangsar hingga ke daerah Grik atau Hulu Perak.
Selain dari mereka itu, terdapat juga guru-guru sekolah cina,
peniaga-peniaga kecil seperti tukang basikal, bengkel kenderaan, tukang kayu dan
buruh ladang getah dan lombong bijih timah.
Manakala dalam kawasan Sungai Siput Utara, Kinta hingga
ke Perak Selatan, Tanjung Maling anggota-anggota Parti Komunis Malaya (PKM) dan
Malayan People’s Anti Japanese Army (MPAJA)
terdiri dari pemuda dan pemudi China yang bekerja sebagai buruh ladang getah
dan buruh lombong bijih Timah. Dan sedikit dari mereka itu terdiri dari
guru-guru China, peniga dan mereka yang bekerja dengan kerajaan Inggeris.
FAHAMAN KOMUNIS
Kebanyakan orang-orang China suku Hainam, suku Kong Sai yang bekerja di
Rumah Rehat, hotel dan restoran menjadi ahli Parti Komunis Malaya (PKM). ’Parti
Komunis Malaya telah mengambil peluang menggunakan perasaan anti-Jepun
khususnya di kalangan penduduk-penduduk China. Parti Komunis Malaya telah
menubuhkan Tentera Anti – Jepun Penduduk Tanah Melayu. Keanggotaannya terbuka
kepada semua penduduk Tanah Melayu. Topi yang dipakai oleh Tentera Anti –
Jepun ini mempunyai tiga bintang yang
dianggap mewakili orang Melayu, China
dan India. Tentera ini juga lebih dikenali sebagai askar Bintang Tiga. Oleh
kerana semasa pendudukan Jepun, pertubuhan yang teratur dan kuat untuk
menentang Jepun ialah Bintang Tiga yang
dikendalikan oleh Parti Komunis, maka ramai orang China, yang tidak pun
bersimpati dengan fahaman komunis, telah menganggotai Bintang Tiga kerana
mereka bencikan Jepun. Jadi, satu lagi kesan pendudukan Jepun yang penting
ialah menguatkan Parti Komunis Malaya.
Usaha Jepun hendak menentang Bintang Tiga membawa kesan
yang buruk. Kebanyakan anggota polis Jepun ialah orang Melayu. Apabila Jepun
hendak menghapuskan Bintang Tiga, orang Melayu yang menjadi polis Jepun diarah
melakukannya. Jadi, sebenarnys pertentangan Jepun dengan Bintang Tiga, telah merupakan
pertikaian orang Melayu dengan orang China kerana dalam pasukan polis Jepun ramai orang
Melayu dan dalam Bintang Tiga kebanyakan-nya orang China. Dengan itu hubungan
orang Melayu dengan orang China menjadi renggang.’[4]
Sementara hartawan-hartawan China menjadi golok mata gua;
mereka membantu Jepun dan membantu Inggeris. Kata datukku, bahawa orang-orang
China seperti punai dengan pokok jerai, di mana ada buah jerai masak , di situlah
banyak burung punai.
Kerana bapakku ketua kampung, maka semua orang China suku
Kong Sai yang hidup sebagai setinggan atas tanah Hutan Simpan kerajaan telah
’bergantung harap’ kepadanya, terutama untuk menolong mereka supaya tidak
diganggu gugat oleh askar Jepun. Sama ada terpaksa atau secara sukarela, mereka itu adalah
penyokong-penyokong Parti Komunis Malaya (PKM).
ANTI PERKAUMAN
Mereka sering membawa kepada ayah dan ibuku ayam Tongsan dan sayur-sayuran.
Aku telah belajar menggatih basikal dengan menggunakan basikal orang-orang
China kebun sayur yang sering datang ke rumahku.
Semenjak pada zaman penjajah Inggeris hingga pada masa
ini, ada di antara orang-orang pendatang di Tanah Melayu atau Malaysia mempunyai
perasaan jujur bergaul dengan orang-orang Melayu, ada yang perpura-pura bergaul
tetapi hati di dalam bermusuhan dan ada pula yang berbaik- baik dengan orang-orang Melayu dengan berazimatkan ’ anti
perkauman’ tetapi mereka mempunyai tujuan yang tertentu atau ’ada udang di
sebalik batu’.
Sekumpulan orang-orang Cina yang kaya raya di Ipoh telah
pergi ke London membuat tuntutan kepada Kerajaan British supaya tidak memberi
kemerdekaan kepada orang-orang Melayu. Sementara itu sebilangan besar
orang-orang Cina di Johor dan Singapura yang menunggu-nunggu masa untuk
menjadikan Singapura sebuah Negara Cina Seberang laut. Mereka telah berhasrat
demikian setelah terbitnya sebuah buku geografi di Negara Cina yang memaparkan peta
Kepulauan Melayu sebahagian dari Negara China.
Amalan-amalan tidak sihat itu masih berlaku dalam
pergaulan hari-hari, politik, sosial, pendidikan dan pernigaaan dan perdagangan
pada masa kini. Maka sama ada pemimpin-pemimpin Melayu nampak atau tidak,
bahawa falsafah ’telunjuk lurus kelingking berkait’ terus wujud dalam
masyarakat ’majmuk dan muhibbah’ di
negara ini.
Pada masa aku menulis buku ini, aku khuatir negara kita
ini akan berlaku seperti pantun Melayu yang telah ditulis oleh seorang
ahli parti Islam, Hizbul Muslimin pada tahun 1945,
penulis dan guru agama, Yahaya Nasim:
Dari mana hendak ke mana,
Tinggi rumput dari padai,
Sini Cina sana Cina,
Malaya jadi pajak judi.
- Mokhtar Petah
[1] Abdullah C.D., 2005, Memoir Abdullah C.D. Zaman Pergerakan
Sehingga 1948, Petaling Jaya,
Stratregic
Information Research Development, hlm:117.
[2] Aku telah membuktikan kemahuanku, iaitu pada
masa aku belajar dalam darjah empat, aku telah
menulis karangan
pendek dan ringkas pada kertas kosong dan aku memberi kepada kawan-kawanku
untuk
membacanya. Di antara artikel-artikel aku itu, ialah mengenai orang-orang
kampung
menangkap ikan
terbul dan pucuk pisang yang beribu-ribu ekor dari tasik cenderoh yang masuk
membuang telur
ke dalam Sungai Air Tukul’ di belakang kampungku. kerana bertelur atau
pada malam hujan lebat.
[3] Surat khabar ‘Majlis’, Kuala Lumpur, 25 Mac
1932.
[4] Zainal Abidin bin Abdul Wahid, Khoo Kay Kim,
Muhd. Yusof bin Ibrahim, Nik Hasaan Shuhaimi
bin Nik Abdul Rahman,Mohd. Amin bin Hassan,1992,
Malaysia Warisan Dan Perkembangan,
Kuala Lumpur,
Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm.185.
No comments:
Post a Comment
Terima Kasih kerana meluangkan masa untuk blog ini.
Harap Maaf juga kerana penulis tidak dapat membalas comment anda atas sebab2 tertentu.
Komen, Ulasan,dan Idea anda amat dihargai.
Sekian.