Thursday, August 18, 2011

NASIHAT


CINTA

Jika saudara ada perasaan cinta kepada seseorang gadis dari negara lain (Indonesia, Cina, Vietnam , Thailand dan lain) yang bekerja di negara kita ini, berfikir dan berhati - hatilah lebih dahulu, kerana kebanyakan dari mereka telah ditanah dengan ‘nafsu’ cari makan dan cari senang. Jika saudara kahwin dengan mereka, kalau saudara kaya, isteri saudara memeras saudara, kalau saudar miskin, diperhambakan saudara.
Saya ada dua rakan:
Yang seorang ada isteri dan ada beberapa anak, setelah kahwin dengan perempuan pekerja dari Medan, Indonesia, dia sering ke Medah.Membawa wang yang banyak kepada isteri yang kembali ke sana. Membeli sebuah bas untuk bapa mertuanya dan membina sebuah rumah besar untuk ibu mertuanya.
Akhirnya, isteri pertama dan anak - naiknya menderita.
Yang seorang lagi kahwin dengan gadis jelita. Dia jadi macam babu. Isterinya bergaya dan memakai barang kemas hamper dengan ragam mami Tanjung, tetapi dia seperti pengemis.
Percayalah, cinta kepada seseorang laksana ubat; ubat itu boleh menyembuh penyakit, tetapi kalau tidak betul menggunakannya, akan menjadi racun kepada yang sakit.

No comments: