Thursday, July 7, 2011

MAKSUD AYAT QURAN




AMARAN DARI ALLAH

Hai orang – orang yang beriman, jangan kalian mengambil individu – individu di luar kalian menjadi sahabat yang amat karib, mereka yang tidak berhenti – hengti hendak menyusahkan kalian, mereka iungbi8n memusnahkan kalian. Sesungguhnya rasa kebencian telah lahir dari mulut mereka, dan apa yang tersimnpan dalam hati mereka lebih besar; sesungguhnya Kami telah menjelaskan keterangan – keterangan kepada kalian, jika kalian berakal – mengerti.
Kalian kasihkan mereka, dan – tetapi – mereka tidak menyukai kalian, dan kalian percaya kepada Kitab seluruhnya. Dan bila mereka menemui kalian, mereka, mereka mengatakan: Kami beriman. Dan bila mereka besendirian, mereka menggigit anak jari mereka sendiri, kerana sangat marah kepada kalian. Katakan kepada mereka: Matilah kerana bersangatan marah kalian!. Sesungguhnya Allah mengetahui isi hati – manusia.
Jika kalian mendapat kebaikan, menyedihkan mereka, dan jika kalian ditimpa kesusahan, mereka gembira kerananya, dan kalau kalian sabar dan menjaga diri kalian – dengan bijaksana - , tipu daya mereka tidaklah akan membahayakan kalian sedikitpun; sesungguhnya Allah itu mengetahui akan apa yang mereka kerjakan.
– Ali Imran: 118, 119,120.
Nota. Ayat – ayat di atas, adalah peringatan atau amaran dari Allah kepada kaum muslimin – orang – orang Islam – yang berjuang kerana Allah, negara dan bangsa, tidak mengambil musuh Islam menjadi rakan perjuangan yang ikrab, kerana perbuatan itu akan merudikan orang – orang Islam – orang Melayu – dan menimbulkan bahaya yang besar pada masa akan datang.

No comments: