Tuesday, October 21, 2008

BERITA

KONTRAKTOR KELAS F GELISAH

Kuala Lumpur - Sebilangan besar kontrektor Bumniputera, terutama kontraktor kelas 'F' - yang mnejalankan berbagai-bagai perkhidmatan di Kemenerian Kewangan beradala dalam keadaan gelisah kerana terdapat beberap orang pegawai tertrentu dalam Bahagian kontrak dan perolehan memegang banyak lesen kelas 'F' Bumiputera untuk kepentingan mereka.
Mereka berharap Menteri Kewangan, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dapat menyiasat dan mengambil tindakan segera supaya perkara yang bersifat penekanan dan amalan rasuah tidak berkekalan dalam kementerian tersebut.
Seorang konraktor Bumiputera yang enggan disiarkan namanya, memberitahu, bahawa terdapat berpuluh lesun kelas 'F" Bumniputera dipegang oleh para pegawai berkenaan secara sulit dengan tujuan mencari habuan yang bersifat rasuah.
Setiap kontraktor yang berjaya mendapat projek, dikenakan membayar kepada pegawai berkenaan kira-kira RM20,000 dan lebih bagi setiap projek.
" Dia orang memegang lesen - lesen kels 'F' itu, semua projek untuk dikontrakkan kepada kontraktor-kontrakto hanya diberi kepada kontrektor-kontrakator yang lesennya mereka pegang," katanya.
"Walaupun iklan tender kelas 'F' disiarkan dalam akhbar dan internet, tetapi kontrator-kontraktor di luar dari pegangan mereka tidak akan mendapatnya kerana pegawai-pegawai itu dibri kepada kontraktor yang lesennya di tangan mereka, "katanaya lagi.
"Kami telah memberiutahu hal itu kepada Datuk Seri Najib Tun Razak beberapa bulan sebelum beliau meninggalkan kementerian tersebut, tetapi keadaan demian masih berlaku hinhagga Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih kemjeterian itu,"tambahnya.
Seorang tokoh UMNO dalama bahagian Pekan, Pahang memberitahu, terdapat seorang konraktor Melayu(Datuk Najid tun Razak telah maklum) yang sentiasa diburu oleh pihaki syarikat tempat dia berhutang membeli barangan untuk pemnbinaan kerana pegawai di kementerian berkenaan tidak mahu meluluskan bayaran atas kerjanya yang telah siap kerana dia tidak dapat menunaikan kehendak pegawai tersebut.
Beliau memberitahu, pegawai aitun meminta jumlah wang yang banyak daripadanya, jika dia tidak mahu menuurut kehendaknya, bayaran tidak akan diluluskan.
Sambil berharap perkara itu akan dismapaikan kepada Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, Abdullah Ahmad Badawi, beliau bercadang perkara itu bersama dokumen-dokumennya akan diserahkan kepada Badan Pencegah Rasuah sedikit hari lagi.

No comments: