Wednesday, March 31, 2010

BERITA


Mengapa Najib umum MEB di luar Parlimen?
Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 31 Mac: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mempersoalkan tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan Model Ekonomi Baru (MEB) di luar Parlimen seolah-olah tidak mencerminkan konsep 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

"Pengumuman Najib itu bercanggah dengan konsep rakyat didahulukan kerana pengumuman tersebut dibuat di luar Dewan Rakyat," jelasnya.

Senada dengan Abdul Hadi, Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, tindakan Najib itu seperti menghina kemuliaan Dewan Rakyat.

Ini kerana, menurut beliau, Najib sanggup pergi mengumumkan MEB di luar Parlimen, sedangkan beliau berpeluang membentangkan di Dewan Rakyat sekarang.

Dalam pada itu, Majlis Pakatan Rakyat petang tadi menyifatkan MEB menyadur semangat Agenda Ekonomi Malaysia (AEM).

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Najib dilihat memuatkan prinsip-prinsip utama AEM dalam ucapannya, semalam.

"Seolah-olah prinsip utama yang diwar-warkan itu disadur dari AEM (apabila) Perdana Menteri bercakap mengenai keperluan mencapai pendapatan tinggi, membina ekonomi yang utuh secara berterusan dan menjamin kesaksamaan, peralihan bantuan berasaskan keperluan tanpa mengira kaum," jelas beliau di Parlimen.

Jelas Anwar, kesemua prinsip tersebut telahpun diperjuangkan Pakatan Rakyat sejak 2006 lagi, dan kemudiannya menjadi manifesto bersama-sama PKR, DAP dan PAS pada Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU 12) yang lalu.

Pun begitu, beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, Najib yang juga Menteri Kewangan I turut dilihat gagal menjelaskan mekanisme lanjutan untuk mencapai kelapan-lapan inti utama MEB.

Bagi Pakatan Rakyat, katanya kerajaan seharusnya menyentuh kaedah-kaedah kerajaan menangani isu rasuah, ketirisan, pembaziran, ketidakbebasan mahkamah, polis dan PDRM tidak profesional sebelum memperkenalkan MEB.

Dengan tidak menyentuh beberapa mekanisme tersebut, menurut beliau, mengakibatkan ekonomi negara terus dilihat tidak menentu oleh para pelabur luar.

Akibatnya, menurut Anwar, dana dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dijangkakan akan disalahgunakan oleh kroni-kroni tertentu melalui aktiviti pengkorporatan badan tersebut kelak.

"Pengkorporatan akan dilakukan di mana (dana) KWSP akan dipinda pada satu badan tertentu sedangkan tanpa reformasi menyeluruh, bahaya pada (aktiviti) penswastaan," jelasnya.

Dalam perkembangan yang lain, Majlis Pakatan Rakyat mengumumkan bahawa PKR direstui untuk meletakkan calon dalam pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor kelak.

Turut menyertai Anwar, Lim dan Abdul Hadi di Pejabat Ketua Pembangkang adalah Dr. Syed Husin Ali (Timbalan Presiden PKR), Datuk Mahfuz Omar (Naib Presiden PAS), Datuk Mustafa Ali (Setiausaha Agung PAS), Saifuddin Nasution (Setiausaha Agung PKR) dan beberapa pemimpin tertinggi komponen PR
.

(Berita ini diambil dari Harakah Daily, 31 Mac 2010)

PERISITWA


PROF. ZULKIFLI MUHAMMAD


Universiti Islam, Zulkifli Muhammad - nama agung dalam perjuangan bangsa Melayu menegakkan negara Islam - yang ditubuh oleh PAS, akan dirasmikan oleh Presiden parti Islasm tersebut, Dato' Abdul Hadi Awang, pada Julai mendatang.
Nama universiti itu sebagai kenangan sejarah, nama Timbalan Presiden PAS, pada zaman Presidennya, Dato' Haji Mohd. Asri bin Haji Muda dan allahyarham juga anli Dewan Rakayat kawasan Bachok, Kelantan.

MENGENANG MASA SILAM (ulangan)

Mokhtar Petah

Mungkin ada orang yang dapat mengakui, bahawa setelah Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, telah wujud perbedaan menerima kemerdekaan itu di kalangan orang Melayu. Orang Melayu golongan kanan, iaitu memihak di sebelah UMNO telah menganggap kemerdekaan yang telah dicapai itu sebagai satu ’nikmat’ yang tidak ada mudaratnya.

Manakala golongan kiri telah berpendapat, kemerdekaan akan menjadi batas waktu merosotnya nilai bangsa Melayu, kehakisan daulat Raja-Raja Melayu dan orang Melayu akan hanya berjaya seperti penyabung ayam, ’ memang sorak kampung tergadai’.

Tetapi kerana Tunku Abdul Rahman bersama golongannya dengan kekuatan dan kekuasaan, telah mewujudkan berbagai-bagai ’nikmat baru’, maka golongan kiri menjadi tersisih dan pendapat mereka tidak berguna lagi.

Tunku Abdul Rahman dan golongannya, secara terang menyifat dan menuduh orang Melayu golongan Kiri, sebagai ’makhluk perosak’ kepada kerajaan dan rakyat Persekutuan Tanah Melayu yang kemudian dinamakan Malaysia.

Contoh–contoh yang nyatakan, Tunku Abdul Rahman telah membelakangi pejuang-pejuang Melayu seperti Ishak Haji Muhammad, Dr Burhanuddin Helmy, Ahmad Boestamam dan ramai lagi, sebaliknya dia telah menerima pendapat golongan keturunan pendatang – mereka golongan kapitalis -, sebagai rakan membina negara baru, Persekutuan Tanah Melayu (Malaysia).

Manakala cita-cita dan perjuangan orang Melayu yang tidak menyebelahi Tunku Abdul Rahman, telah dianggap oleh orang-orang keturunan pendatang sebagai chauvinist (orang yang telalu mencintai tanahair) yang mesti dikuburkan.

’Biar saya akui, bahawa dalam masyarakat berbilang – bangsa- keturunan di Malaysia juga terdaspat bahaya kemusnahannya sendiri. Kalau dibawah tekanan luar konfrantasi Indonesia, pemimpin-pemimpin bagi berbagai-bagai kaum di Malaysia menyahut seruan bukan dengan sifatnya sebagai bangsa Malaysia, tetapi sebagai sekian ramai orang-orang Melayu, Cina, India dan lain-lain, maka akhirnya mestilah berlaku perpecahan. Misalnya, kalau pucuk pimpinan di Malaysia yang berhadapan dengan seruan-seruan Indonesia supaya berpegang kepada fahaman chauvinis(orang yang terlampau cintakan tanahair) Melayu cuba menandingi atau membenci orang-orang Indonesia itu, maka tekanan akan dikenakan yang akan membahagikan bangsa kepada bandar dengan luar bandar, kepada orang-orang dagang dengan kanak-kanak Bumiputera, antara orang-orang yang maju ekonominya dengan orang-orang yang mundur ekonominya.

Bahaya yang sebenarnya ialah kelemahan dalam negeri Malaysia sendiri. Iaitu tindakan-tindakan subversiv Indonesia yang ditujukan untuk memikat orang-orang Melayu dalam Malaysia. Kalau pemimpin-pemimpin Malaysia menyahut dengan sekian ramai orang-orang Melayu, Cina dan India dan lain-lain, dan tidak sebagai bangsa Malaysia, maka timbul kerumitan. Kerana semakin kuat pucuk pimpinan Melayu di Malaysia menyuarakan faham kebangsaan Melayu, akan semakin bertambah kuat pula orang-orang bukan Melayu di Malaysia meragukan masa depan mereka. Apa akan terjadi bila perpecahan berlaku terlampau buruk benar untuk difikirkan. Cukuplah dengan mengatakan bahawa dari segi theory ada tiga kemungkinan: pertama. Malaysia akan disedut atau ditaklukkan oleh sebuah kuasa yang ketiga, kedua, satu kaum menguasai kaum-kaum yang lain di Malaysia, dan ketiga, satu pengaliran ke arah pengasingan kaum-kaum akhirnya pembelahan-bahagi Malaysia. Ketiga-tiganya mempunyai pengertian yang mengerikan.

Pada masa itulah, di mana-mana sahaja, terdengar bisikan di kalangan orang-orang Melayu, bahawa Tunku Abdul Rahman ’lembut telinga’ dengan orang-orang golongan tersebut. Manakala kalangan ahli-ahli UMNO yang kuat berpegang kepada cita-cita nasionalis Melayu dan agama Islam, telah memandang serong kepada Tunku Abdul Rahman, lebih-lebih lagi setelah Tunku Abdul Rahman mengisytiharkan gagasan Malaysia dalam jamuan makan tengahari anjuran wartawan-wartawan Tenggara Asia, di Adelphi hotel Singapura. Tunku tidak berundinng lebih dahulu dengan Majlis Tertinggi UMNO dan ahli-ahli parlimen serta kabinet sebelumnya.

Tidak ramai orang yang mengetahui, bahawa kerana hendak melembutkan hati orang-orang UMNO dan orang-orang dari keturunan pendatang, Tunku Abdul Rahman telah mewujudkan satu gelaran besar kebesaran, iaitu Tan Sri. Gelaran itu tidak ada dalam ’Institusi Istana’ orang Melayu. Yang telah wujud dalam’Institusi Istana’ Melayu ialah, gelaran ’Tun’, iaitu gelaran yang paling tinggi.

Setelah gelaran ’Tan Sri’ diwujudkan oleh Tunku Abdul Rahaman, aku telah bertanya kepadanya. Jawapannya mudah dan melucukan, katanaya, ”...depa duk nak minta gelaran Tun, ...mana ada banyak, yang duk nak ghamai.”

”...apa salahnya, kita ambik Tan dari nama Tan Cheng Lock, ambil pulak Sri dari nama Sri V.T. Sambanthan, ...Tan Sri...,” kata Tunku sambil ketawa.

Aku mendapati pada sekitar Persekutuan Tanah Melayu di ambang kemerdekaan, kalangan keturunan pendatang di Singapura dan terdapat juga di Semenanjung, mempunyai rancangan yang tidak terfikir oleh semua orang Melayu, iaitu mahu menjadikan Singapura sebuah kerajaan yang tidak diperintah oleh orang Melayu. Usaha mengenepikan para politikus dan pemimpin Melayu pada masa itu telah menjadi ’bisik penjajah bentuk baru’ di Singapura. (Disunting dari manuskrip buku, Memoir, Patah Sayap Bertongkatkan Paruh, oleh: Mokhtar Petah. Editor, Petah shahrir Aidid).

PENULIS PUTRAJAYA



SEBAHAGIAN JAWATANKUASA PENAJA PERSATUA
PENULIS DAN PEMINAT SASTERA PUTRAJAYA

LESUNG BATU

Isteri memakai kain batik ketang dada, tanpa baju, duduk
bercangkung dan sedang menumbuk sambal; cili aspi, garam,
belcan dan asam buah mempelam muda, dalam lesung batu
di ruang dapur.

Suaminya duduk di sisinya. Wajahnya senyum dan penuh cinta kepada isterinya, sambil merenung kain batik isterinya terbuka hala ke lesung batu.

Katanya: "Cinta kita suci benar sayang." Usah ada syah dan
sangka dalam hati sayang." Demi Allah, mas tetap jujur
dan bertanggungjawab kepada sayang.

Biar kita hidup semati;
jika terlentang sama - sama meneguk embun,
bila terterap,
sama - sama membaham pasir.

Ditakdirkan kita mendapat cahaya mata, abang hendak anak
kita sarat dengan ilmu duniawi dan ukhrawi, tidak bermuduh dengan
orang - orang sebangsa, tidak sombong sesama mukimin dan mukminah,
Jihadnya dijalan, ajaran Allah.

Insya Allah dia tidak akan hidup merempat di bumi pusaka
datuk moyang kita.

mp

PELOPOR PEJUANGAN UMAT ISLAM (ulangan)


ABDULLAH FAHIM:

PELOPOR PERJUANGAN UMAT ISLAM

MENUNTUT KEMERDEKAAN

[Disiarkan di sini salina kertas bicara mengenai ‘Sheikh Abdullah Fahim: PELOPOR PERJUANGAN UMAT ISLAM MENUNTUT KEMERDEKAAN’, dalam Seminar ‘Kebangkitan Islah di Alam Melayu’, anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia – IKIM -, di Dewan Besar IKIM, Jalan Duta, Kuala Lumpur,pada hari ini.

Seminar tersebut di rasmikan oleh: Mantan Perdana Menteri dan Pengerusi IKIM, Tun Abdullah Ahmad Badawi.]





Mokhtar Petah bersama
Presiden Pas,
Dato' Haji Abdul Hadi Awang




Bersama Tun Abdullah
Ahmad Badawi




Mokhtar Petah bersam
Samad Ismail



Bersama para anggota Al Arqam
di Lapangan Terbang Antarabangsa Singpura


Mokhtar Petah Di London
Oktober 2003



Mokhtar Petah bersama
Haji Sulaiman di Bukit Mertajam
pada hari kaji selidik selidik
mengenai Shikh Abdullah Fahim,
Sebelum menulis buku, Sheikh
Abdullah Fahim Penentantu
Tarikh Kemerdekaan Negara
'57




Mokhtar petah (berdiri di tengah)
pada masa menuntut di Sekolah
Sheikh Abdullah Fahik, Kepala
Batas, Pulau Pinang (1953 - 55)

Sheikh Abdullah Fahim (Pak Him), iaitu singkatan nama Haji Ibrahim bin Haji Tahir. Allahyarham terkenal dengan nama Sheikh Abdullah Fahim[1]. Haji Tahir adalah keturunan orang Melayu Pattani dalam wilayah Selatang Thailand.

Sheikh Abdullah Fahim lahir di Shu’ib Ali dekat Masjidul Haram, Mekah, pada tahun 1879 – 1296 Hijrah. Dari usia kanak-kanak hingga remaja, dia belajar ilmu pengetahuan Islam di pusat pengajian Islam, Darul Ulum, Mekah. Di antara guru-gurunya, ialah, Shikh Abdel Karim, Sheikh Muhamamad Amin Ridhuan dan Sheikh Mohd.Mokhtrar Al Jawi dan Sheikh Abdul Rahman Ad Dahhan.

Sheikh Abdullah Fahim menjadi guru diDarul Ulum. Kemuidan mengajar ilmu pengetahuan agama Islam dalam Masjidul Haram, Mekah. Dia juga telah menjadi ahli lembaga masjid tersebut.

Pada usia Sheikh Abdullah Fahim 28 tahun, dia telah berkahwin dengan Hajah Wan Habsah binti Haji Abdullah, berusia 16 tahun. Gadis itu menetap bersama ibu bapanya di Mekah.

Allah telah mengurniakan kepada Sheikh Abdullah Fahim dan Wan Habsah empat orang cahaya mata, iaitu Hajah Khadijah, Haji Ghazali, Haji Ahmad Badawi dan Haji Abdu Hamid.

Hajah Wan Habsah telah meninggal dunia pada tahun 1916. Pada hari Hajah Wan Habsah meninggal dunia, Sheikh Abdullah Fahim berusia 37 tahun.

Sheikh Abdullah Fahim telah pulang ke Tanah Melayu pada tahun kematian isterinya. Kemudian dia berkahwin dengan Hajah Shareah binti haji Hassan, di Kampung Titi Putus, Relau, Pulau Pinang.

Setelah berkahwin dengan Hajah Sareah, Sheikh Abdullah Fahim dankeuarganya telah tinggal di Kepala Batas. Kemudian selama empat tahun, dia mengajar di pondok Haji Wan Sulaiman bin Haji Wan Sidik, di Alor Setar.

Kerana pada zaman itu Sultan Kedah berkehendakkan seorang yang alim menjadi guru dan sekali gus penasihat hal ehwal agama Islam kepada baginda, maka Sheikh Abdullah Fahim telah memegang jawatan tersebut hingga tahun 1925. Dia pulang ke kepala batas dan mengajar di pondoknya di sana.

Pada tahun 1931, Sheikh Abdullah Fahim telah dilantik oleh Sultan Perak, Sultan Alang Iskandar Shah telah melantiknya untuk memegang jawatan mudir (pengetua) sekolah agama – Madrasah Idrisiah, Bukit Chandan Kuala Kangsar,Perak. Dia menggantikan tempat Sheikh Abdullah Maghribi.

Oleh kerana hubungan rapat Sheikh Abdullah Fahim dengan Sultan Perak, maka pegawai-pegawai Inggeris telah menaruh curiga, bahkan memfitnahnya. Akibat dari tindakan pegawai Inggeris itu, Sheikh Abdullah Fahim telah berhenti dari jawatannya di Madrasah Idrisiah . Dia telah pulang semula ke kepala Batas pada tahun 1946.

Di Kepala Batas, Sheikh Abdullah Fahim menjadi mudir (pengetua) sekolah agama – Daeratul Maariful Wataniah, Kepala Batas yang telah ditubuhkannya bersama penduduk- penduduk setempat. Dia terkenal seorang ahli falak, ahli politik Islam dan pelopor perjuangan bangsa Melayu (yang kuat berpegang kepada agama Islam) untuk menuntut kemerdekaan dari penjajah Inggeris.

Pada masa menghadapi kemerdekaan,Yang Dipertua UMNO[2], Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra bersama Ketua Pemuda UMNO, Sardon bin Haji Zubir dan Naibnya, Haji Ahmad Badawi bin Haji Abdullah Fahim telah meminta Allahyarham Sheikh Abdullah Fahim menentukan tarikh kemerdekaan bagi Persekutuan Tanah Melayu. Dengan menggunakan ilmu falaknya, Sheikh Abdullah Fahim telah menetapkan tarikh kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

(Lihat buku2 karangan saya: Sheikh Abdullah Fahim Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 31 Ogos ’51 (1997), dan buku mengenai cucundanya, Datuk Abdullah Badawi, Pejuang Kemanusiaan Sejagat (1997).

Pada tahun 1959 – 1961, Sheikh Abdullah Fahim memegang jawatan mufti Kerajaan Pulau Pinang.

Ramai orang Melayu di Tanah Melayu mengetahui, bahawa Sheikh Abdullah Fahim – datuk kepada Abdullah Ahmad Badawi, adalah seorang alim dan di antara beberapa ulama yang kiramat (keramat) dan memiliki ilmu kasyaf.Pada bulan pertama hingga

lima bulan kemudian saya menuntut di Daeratul Maariful Wataniah, saya ‘takut’ bertemu dengannya. Maklumlah, siapalah saya; saya seorang pelajar sekolah menengah, sedangkan dia seorang alim dan dikurniakan Allah kiramah.[3]atau keramat.

Pada satu pagi hujung bulan, sekolah cuti, saya sedang kekeringan wang. Dalam saku saya hanya ada dua puluh sen. Pada tengah hari itu belum tentu apa yang saya akan telan. Di rumah hanya ada dua ketul biskut lutut. Rakan-rakan tidak ada di rumah. Saya tak mahu meminjam wang dari kawan-kawan di pondok sekolah itu.

Pada pagi itu saya datang ke sekolah kerana ada kerja dalam pejabat sekolah. Saya ternampak Sheikh Abdullah Fahim memakai serban putih, kot dan kain pelekat sedang berjalan masuk ke pekarangan sekolah. Saya keluar dari pejabat sekolah dan mengelak dari bertemu dengannya.

Entah bagaimana, pada ketika saya di belakang sekolah, tiba-tiba Sheikh Abdullah Abdullah Fahim muncul di hadapan saya. Saya tergamam, tetapi dapat mengucap salam kepadanya. Setelah menyahut salam saya, dia berkata, “Nah enta ambil lima ringgit ni, ...enta tak ada duit.”

Saya telah menerima wang dari tangannya. Saya rasa tubuh saya menggigil. Tetapi sempat juga saya mengucapkan ‘alhamdulillah’ dan ‘terima kasih’ kepadanya.

Semenjak pagi itu saya jadi berani berjumpa dengan ulama itu. Kemudian saya dan dia menjadi ikrab. Sebelum saya meninggal sekolah itu, saya sempat belajar ilmu Islam kepadanya secara ‘seorang guru dan seorang murid’ dalam masjid Kepala Batas, pada tiap malam Selasa dan Jumaat, iaitu dari jam 10.00 hingga 11.30 malam.

Di antara pengetahuan Islam yang saya telah peroleh daripada Sheikh Abdullah Fahim, ialah:

* Falsafa politik dan sosial dari Quran.

* Rahsia–Rahsia dari Quran.

* Hukum hakam berdasarkan Quran.

* Tasawuf.

* Tauhid.

* Fikah

* Ilmu batin atau jampi menggunakan ayat-ayat

Quran.

Kerana mengenang jasa Allahyarham itu, saya telah menulis sebuah buku kira-kira 1,200 halaman yang mengandungi susur galur perjuangannya dan semua pengetahuan agama yang saya telah menerima daripadanya. Buku itu saya namakan ‘Sheikh Abdullah Fahim Pelopor Perjuangan Kemerdekaan Bangsa Melayu’. Isnya Allah buku itu akan dapat diterbitkan.

Sheikh Abdullah Fahim telah menerapkan as siasatul islamiah (politik Islam) kepada pelajar-pelajarnya menerusi ilmu yang diajarnya, seperti Quran, Hadis, tauhid, fikah dan tasawuf.

Di antara pelajar-pelajar Allahyarham yang telah menceburkan diri secara langsung dalam perjuangan politik Islam, ialah Allahyarham Ustaz Abu Bakar Al Baqir, mudir Maahad Ehyausy Syarif, Gunung Semanggol, Perak dan Yang Dipertua parti Islam pertama di Tanah Melayu, Hizbul Muslimin (parti umat Islam).

‘Pendidikan telah memberi kesedaran dan dorongan kepada orang Melayu untuk berjuang menentang penjajahan di tanah air sendiri. Ini terjadi kepada beberapa buah sekolah (agama) pondok seperti Maahad Ehyausy Syarif, Gunung Semanggol di Perak.

Perkembangan para pelajar dan pembelajaran di pusat pengajian ini sangat unik berbanding dengan sekolah-sekolah pondok yang lain sezaman dengannya. Sekolah ini telah ditubuhkan pada tahun 1934 boleh seorang tokoh ulama yang tidak asing lagi bernama Abu Bakar Said (lebih dikenali sebagai Ustaz Abu Bakar Al Baqir). Beliau telah menerima pendidikan awal hingga darjah lima sekolah Melayu. Beliau kemudiannya meneruskan pengajiannya di sekolah Al Rahmaniah dan kemudian ke Madrasatul Daeratul Maarif pada tahun 1924. Di sini Ustaz Abu Bakar telah berguru dengan seorang tokoh ulama yang akhirnya menjadi sahabat baik beliau iaitu Ustaz Haji Abdullah Haji Ibrahim (Abdullah Pak Him).

Mereka berdua kemudiannya telah menubuhkan sebuah madrasah bernama Qauzil Maarif dan selepas itulah Maahad Ehyausy Syarif ditubuhkan oleh Ustaz Abu Bakar pada 15 April 1934 (Nabir Abdullah, 1976). Sekolah ini diberi kebebasan bergerak cergas dalam kegiatan kokurikulum yang kemudiannya memberi tapak kepada penubuhan Kesatuan Melayu Muda menjelang Perang Dunia kedua. Ustaz Abu Bakar juga telah merapatkan diri dengan tokoh-tokoh politik Masyumi dan tokoh pemimpin seperti Dr. Burhanuddin Helmi dan Ibrahim Yaacob.

Akhirnya pusat pengajian ini menjadi pusat perjuangan agama Islam. Antara badan-badan yang pernah ditubuhkan di sini, ialah: a. Pusat Perekonomian Melayu Semenanjung (PERMAS). b . Majlis Agama Islam (MATA). c. Lembaga Pendidikan Rakyat (LEPIR) d.Hizabul Muslimin (Parti Islam pertama di Tanah Melayu.[4]

Pada tahun 1948, Dato’ Onn berjawatan pegawai eksekutif dan bertaraf menteri dalam Kerajaan Penjajah British, iaitu Menteri Dalam Negeri. Kerajaan Penjajah British telah mengambil langkah untuk menyelamatkan nama dan kerajaan penjajahannya di Tanah Melayu, maka satu perintah darurat telah diisytiharkan. Pada masa darurat itu dengan kausa Menteri Dalam Negeri, Kerajaan Penjajah British telah menangkap beratus-ratus orang pejuang kemerdekaan Tanah Melayu, iaitu anggota-anggota dan ahli-ahli Hizbul Muslimin, Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Angkatan pemuda Insaf (API ) dan parti-parti politik lain.

Di antara mereka itu, ialah Ustaz Abu Bakar dan Ishak Haji Muhammad (Pak Sako) Rashid Maidin. Mereka telah ditahan dalam beberapa khemah tahanan di Ipoh, Batu Gajah, Tanjung Beruas, Melaka dan beberapa khemah tahanan lagi.

Dr. Burhanuddin Helmi tidak sempat ditangkap kerana sebelum tindakan menangkap beramai-ramai itu, dia telah berada di Singapura untuk menguruskan klinik homeopatinya di sana.

Haji Ahmad Fuad bekas murid Sheikh Abdullah Fahim di Madrasah Idrisiah Bukit Candan. Dr. Burhanuddin Helmy tidak pernah menuntut di pondok Sheikh Abdullah Fahim, tetapi dia banyak mempelajari teori politik Islam kepadanya, iaitu pada ada kesempatan berbincang atau Dr. Burhanuddin Helmi sendiri datang menemui ulama itu. Dr. Burhanuddin Helmi dan Haji Ahmad Fuad Hassan telah memegang jawatan Yang Dipertua Agung Parti Islam Se Malaysia (PAS).

Saya telah berpeluang menuntut ilmu pada Sheikh Abdullah Fahim secara, seorang guru dan seorang murid, dalam masjid Kepala Batas (kini Masjid Al Badawi), pada tiap – tiap malam Selasa, iaitu sebelum beliau beribada hingga tengah malam d alam masjid tersebut.

Pada menuntut secara satu guru dan satu murid itu, saya berepeluang bertanya dan berbahas dengan Allahyarham mengeani satu – satu ilmu Islam, termasuk hukum hudud dalam Quran.

Sheikh Abdullah Fahim telah diminta oleh Tunku Abdul Rahman bagi pihak UMNO supaya menetapkan tarikh kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu mengikut ilmu falak. Tunku Abdul Rahman bersama beberapa orang penting UMNO terlah menemui Sheikh Abdullah Fahim di rumahnya (kini rumah sejarah) di Kepala Batas. Allahyarham telah menentukan tarikh yang diminta oleh Tunku Abdul Rahaman itu, iaitu 31 Ogos 1957.

Sheikh Abdullah Fahim telah menegaskan, kalau pada tarikh itu Penjajah Inggeris tidak mahu memberi kemerdekaan, maka Tunku Abdul Rahman dan UMNO terpaksa menunggu lima tahun lagi, iaitu pada 31 Ogos 1962.[5]

Ketua Pemuda UMNO Malaya, Saadon Haji Zubir, naibnya, Haji Ahmad Badawi dan Haji Sulaiman Palestin ahli jawatan kuasa Pemuda UMNO Seberang Perai Turut serta dalam pertemuan itu. Sebaik- baik sahaja mendengar penjelasan Sheikh Abdulah Fahim itu, Saadon Haji Zubir dan Haji Sulaiman Palestin telah melanting -‘naik darah’ - , mereka berkata, bahawa jika penjajah British tidak mahu memberi kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, pemuda UMNO akan mengadakan revolusi.

Sheikh Abdullah Fahim telah menasihatkan mereka supaya bersabar. Dia berpendapat, revolusi akan mendatangkan mudarat kepada orang ramai dan hasil dari tuntutan secara revolusi itu belum tentu berjaya.[6]

Pembawaan atau perangai Sheikh Abdullah Fahim yang menarik hati saya, ialah apabila dia bersalaman dengan seseorang, ada perbezaan dilakukannya. Dia hanya berjabat tangan dengan seseorang.. Ada yang ditepuk-tepuk belakang tangan orang itu. Ada yang dilakukan, sambil bersalam, tangan kirinya menepuk lenga atau bahu orang yang dijabat tangannya Saya perhatikan, pembawaan dan perangai itu telah turun kepada Haji Ahmad Badawi dan kemudian turun kepada cucunya, Abdullah Ahmad Badawi.

Ramai orang yang terdiri dari golongan peniaga memberitahu saya, dengan izin Allah, setelah tangan atau lengan atau pun bahu mereka ditepuk oleh salah seorang dari tiga orang itu, maka dengan kehendak dan pertolongan Allah, perniagaan atau perusahaan mereka membuahkan rezeki yang melimpah.

Saya amat mengetahui, Sheikh Abdullah Fahim, Haji Ahmad Badawi dan Abdullah Ahmad Badawi memiliki hati masing-masing yang takwa kepada Allah dan tidak memandang buruk kepada orang lain. Setiap kali mereka bertemu dengan seseorang mukmin, dalam hati masing-masih ada doa kepada Allah agar orang itu ‘bahagia dan dilimpahkan rezeki’.

Sheikh Abdullah Fahim telah meninggal dunia di rumahnya,di Kepala Batas pada 28 April 1961. Telah disemadikan di tanah perkuburan Islam, dalam kawasan Masjid Al Badawi setempat.

(Selesai)



[1] Orang-orang kampung di Kedah, Seberang Perai, Pulau Pinang dan di wilayah Pattani di Selatan

Thailand ,memanggilnya Sheikh Abdullah Pak Him. Para penulis dan wartawan menggunakan namanya

Sheikh Abdullah Fahim.

[2] United Malay National Association – Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR). Parti

politik orang Melayu yang telah ditubuhkan dalam perhimpunan orang Melayu menentang Malayan

Union, di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur, pada 1 – 4 Mac 1946. Allahyarham

Dato’ Onn bin Jaafar

telah dipilih menjadi Yang Dipertua pertubuhan itu hingga tahun 1951. UMNO menjadi pertubuhan orang Melayu yang berjaya mencapai kemerdekaan Semenanjung Tanah Melayu dari penjajah British, pada 31 Ogos, 1957.,di bawah pimpinan Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra.

[3] Keramat seseorang alim tidak diakui atau dibanggakan oleh orang alim itu sendiri, tetapi oleh orang lain

lain, misalnya para pelajarnya dan pengikutnya yang telah memerhati dan merasakan ada kekeramatan

pada diri orang alim itu.

[4] Malaysia Kita, 1991, Kuala Lumpur, Institut Tadbiran Awam Negara Malaysia., hlm.772.

[5] Mokhtar Petah, Sheikh Abduah Fahim Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 31Ogos ’57,1997, Kuala Lumpur, Pustaka Antara Sdn. Berhad.

[6] Tun Saadon bin Haji Zubir Zubir dan Haji Sulaiman Palestin memberitahu kepada saya pada tahun 1977.

MELAYU WAJIB BERSATU


PERPADUAN MELAYU


Dia (Allah) telah menurunkan keterangan – keterangan yang jelas kepada hamba - Nya (Muhammad s.a.w.) untuk mengeluarkan kalian dari kegelapan kepada cahaya yang terang dan sesungguhnya Allah itu Petunjuk dan Penyayang kepada kalian. - Al Hadid: 9.
Orang Melayu boleh menjadi bangsa yang kuat dan disegani oleh umat manusia di seluruh dunia, hanyalah jika ditangan mereka ada kuasa Melayu (Malay power). Kuasa Melayu tidak akan diperolehi sampai bila – bila, selagi orang Melayu tidak mengikut petunjuk Allah dalam Quran, iaitu tidak berpecah belah – bersatu padu di bawah kalimah Allah.
Ketuanan Melayu tidak penting, kerana ketunanan itu satu warisan dari bangsa Arab kuno sebelum Islam, iaitu 'Syed atau tuan' yang mengusai orang - orang miskin dari bangsa mereka sendiri. Pada zaman kesultanan Melayu Melaka sebelum 1511 dan zaman Sutan Abdullah di Perak sebelum 1874, telah wujud Ketuanan Melayu. Ketuanan Melayu itu telah memberi peluang kepada golongan Istana dan peodal (ketuanan) Melayu memperhambakan orang ramai Melayu yang miskin atau marhein.
Orang Melayu boleh bersatu – padu, jika semua organisasi politik Melayu, UMNO (berpegang kepada kebangsaan Melayu) dan PAS (berpegang kepada Islam sebagai amalan dalam semua bidang kehidupan insan), ketepikan sentimen politik dan mengorbankan pegangan tidak mengikut Islam dan sama – sama berepegang kepada Islam sebagai dasar hukum dan amalan dalam kehidupan negara dan rakyat.
Maka, jika benar orang Melayu mahu bersatu - padu dan mendapat kembali kuasa Melayu (Malay power), maka UMNO dan PAS hendaklah membuangkan yang keruh dan ambil yang jernih; saling bekerjasama dalam semua bidang.
Saya yakin, jika orang Melayu tidak bersatu - padu, dalam tempoh 10 hingga 20 tahun sahaja lagi, bangsa Melayu akan hilang. Bukan hilang kerana ribut dan banjir seperti maksud Quran di atas ini, tetapi kerana corak politik yang berbeza dengan corak politik UMNO dan PAS, akan melanda dan akan menjadi besi waja kekuatan bangsa lain menguasai negara pusaka bangsa Melayu ini.
Bagaimana nasib UMNO dan PAS di pulau Singapura yang kuat pada masa belum kuasa bangsa lain yang membawa basi waja politik sosio - demokrsi ke pulau pusaka bangsa Melayu itu?
Najib Tun Razak, Muhyiddin Yassin, Haji Hadi Awang, Nik Aziz dan Anwar Ibrahim bertanggung jawab atas menyatu padukan orang Melayu. Mereka perlu kembali kepada firman Allah, ' berpegang teguh pada tali Allah (berpadu) dan jangan berpecah belah'.(mp).

SULTAN IDRIS SHAH


DIALOG SULTAN Perak

DIALOG SAYA


Oleh: Mokhtar Petah

Sultan Idris Shah


“ …Negeghi Peghak ni tak macam negeghi lain, siapa nak jadi menteghi besor kena sedor …, kalau isteghi deme tu oghang Melayu boleh, …, taspi kalau istegbhi oghang Cina …, oghang putih jangan mandang (jangan harap) …, jangan haghaple …,”titah Sultan Idris Shah.

Sultan Idris Shah merenug wajah saya. Baginda bertitah: “ you faham, negeghi ni ada Majlis Agama Islam, Adat Istiadat Melasyu …, adat Melayu tak teghima menteghi besor, istegbhinya bukan oghang Melkayu.”

Saya dia. Saya merenung wajah Sultan Idris Shah.

“ Melayu mesti ada, keghana adat istiada di negeghi Melayu adsa kait mengait dengan agama Islam,” titah Sultan Idris Shah.

‘ … kalau tengok dalam kad pengenalan mana ada tercatat Mekayu, Tuanku, …hanya warga negara,” saya berkata.

“benor …, tak betul tu …, waghga negagha kecil daghi Bumiutgegh …, Bumipugtegha kecil daghi Melayu …, kalau bukan bangsa Melayu …, maknanya kita tak berbangsa …, jadiu kaum aje …,” titak Sultan Idris Shah.

“ Tapi ada orang berkuasa yang suka hapuskan Melayu , Tuanku …,” saya berkata bertujuan mengusik hati banginda.

“…benor, dalam Quran ada gh…, yang tinggal sirih Melayu …,Raja Keretapi Tanah Melayu …, Raja bangsa apa kalau tak ada Melayu …” Baginda bertanya dan tidak memerlukan jawapan dari saya.

“Ganjil …, ghaja Melayu, ghakyatnya bukan Melayu …,” jawab Sultan Idris. Senyum.

“Kita ni Tuanku, dah jauh …, dan menyimpang …, ajaran Islam kita tinggalkan, kita ambil ajaran orang lain (oran gkafir) …,” saya berkata dengan berani.

“…apa tidsaknye, ghamai oghang kita ikut Yahudi, ikut oghang Kristian …, entah iku apa lagi …, “ titah Sultan Idris Shah,

“ …agaknya, tuanku, komunisme, atheism ada orang Melayu ikut …,” saya berkata.

“ …nonggah (minum) aghak, main judi, kasino, menipu, makan riba, ikut siape …, kalau tak oghang Yahudi, oghang Kristian …,oghang Cina …, oghang macam – mcam oghang lagi …,” titah Sultan Idris shah

Saya mengangguh. Saya renung wajah baginda. Sebelah matanya yang juling air menjadikan wajah baginda garang – kacak.

“ …yang aku tau, oghang – oghang bijak pandai Yahudi daslam tahun 1947, deme tu berjuang supaya bangsa Arab di Palestin diu hapuskan dan dijadikan bangsa di bawah empayat Yahudi ….,”titah Sultan Idris sambil sebelah matanya merenung gambar seorang tokoh Yahudi pada kukit majalah luar Negara yang terletak di atas meja.

“ …oghang macam nile yang kita puje …, pemimpin kita puje …, kita ikut …,” titah Sultan Idris sambil senyum.

“ …ia, kita, orang Melayu …, orang Islam dah hanyut …,” sahut saya.

“Oghang macam ni yang kite puje …, kita iku, tapi kalau oghang Islam sengu kite kepda jalan yang baik …, benor, tak mau ikut…, kite maghah, kita kate sesat …,” titah Sultan Idris Shah dengan suaranya rendah dan mendatar.

(bersambung Rabu depan).

QURAN

KALIMAT ALLAH

Telah sempuna kalimat - kalain Penguasa (Allah) anda, kebenaran (akidah - Nya) dan kewdilan (syarikat (perundangan - Nya). Tidak ada (makhluk yang boleh) mengubah akan kalimat - kalimat - Nya. Al An'aam:115

HADIS



TIGA GOLONGAN

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Riga golongan yang tidak dilayan cakap mereka oleh Allah, iaitu: orang tua yang berzina, Raja Pemeringtah yang dusta dan orang fakir yang takbur.
- Imam Muslim

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Riga golongan yang tidak dilayan cakap mereka oleh Allah, iaitu: orang tua yang berzina, Raja Pemeringtah yang dusta dan orang fakir yang takbur.
- Imam Muslim

TAHUKAH?



MENYATUKAN BANGSA – ABANGSA


Perbuatan dan tidakan menyatukan bangsa – bangsa pendatang dengan bangsa peribumi dalam sesebuah negara, adalah dari ajaran dan amalan Yahudi . 1 Malaysia, walaupun tidak pasti diambil dari doktrin Yahudi, tetapi pada hakikatnya dari ajaran atau amalan Yahudi yang hendak menghapuskan bangsa peribumi. Contohnya seperti di Amerika Syarikat. Bangsa peribumi ialah negeri di satukan dengan bangsa – bangsa pendatang dari England dan Negara Negara lain.

Tuesday, March 30, 2010

PETUA



BOMOH


Setiap orang mukmin dan mukminah yang sakit, elaklah dari memohon jampi mentera dari bomoh yang menggunakan syaitan, palesit dan bajang. Mintalah pertololonglah kepaa bomoh yang menggunakan basmalah dan ayat – ayat Quran sebagai jampi menteranya.
Memohon kepada bomoh yang menggunakan syaitan, palesdit dan bajang akan mengakibatkan orang itu menjuadi syirik dan kafir.
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Riga golongan yang tidak dilayan cakap mereka oleh Allah, iaitu: orang tua yang berzina, Raja Pemeringtah yang dusta dan orang fakir yang takbur.
- Imam Muslim

Mokhtar Petah










Sheikh Abdullah Fahim (Pak Him), iaitu singkatan nama Haji Ibrahim bin Haji Tahir. Allahyarham terkenal dengan nama Sheikh Abdullah Fahim[1]. Haji Tahir adalah keturunan orang Melayu Pattani dalam wilayah Selatang Thailand.

Sheikh Abdullah Fahim lahir di Shu’ib Ali dekat Masjidul Haram, Mekah, pada tahun 1879 – 1296 Hijrah. Dari usia kanak-kanak hingga remaja, dia belajar ilmu pengetahuan Islam di pusat pengajian Islam, Darul Ulum, Mekah. Di antara guru-gurunya, ialah, Shikh Abdel Karim, Sheikh Muhamamad Amin Ridhuan dan Sheikh Mohd.Mokhtrar Al Jawi dan Sheikh Abdul Rahman Ad Dahhan.

Sheikh Abdullah Fahim menjadi guru diDarul Ulum. Kemuidan mengajar ilmu pengetahuan agama Islam dalam Masjidul Haram, Mekah. Dia juga telah menjadi ahli lembaga masjid tersebut.

Pada usia Sheikh Abdullah Fahim 28 tahun, dia telah berkahwin dengan Hajah Wan Habsah binti Haji Abdullah, berusia 16 tahun. Gadis itu menetap bersama ibu bapanya di Mekah.

Allah telah mengurniakan kepada Sheikh Abdullah Fahim dan Wan Habsah empat orang cahaya mata, iaitu Hajah Khadijah, Haji Ghazali, Haji Ahmad Badawi dan Haji Abdu Hamid.

Hajah Wan Habsah telah meninggal dunia pada tahun 1916. Pada hari Hajah Wan Habsah meninggal dunia, Sheikh Abdullah Fahim berusia 37 tahun.

Sheikh Abdullah Fahim telah pulang ke Tanah Melayu pada tahun kematian isterinya. Kemudian dia berkahwin dengan Hajah Shareah binti haji Hassan, di Kampung Titi Putus, Relau, Pulau Pinang.

Setelah berkahwin dengan Hajah Sareah, Sheikh Abdullah Fahim dankeuarganya telah tinggal di Kepala Batas. Kemudian selama empat tahun, dia mengajar di pondok Haji Wan Sulaiman bin Haji Wan Sidik, di Alor Setar.

Kerana pada zaman itu Sultan Kedah berkehendakkan seorang yang alim menjadi guru dan sekali gus penasihat hal ehwal agama Islam kepada baginda, maka Sheikh Abdullah Fahim telah memegang jawatan tersebut hingga tahun 1925. Dia pulang ke kepala batas dan mengajar di pondoknya di sana.

Pada tahun 1931, Sheikh Abdullah Fahim telah dilantik oleh Sultan Perak, Sultan Alang Iskandar Shah telah melantiknya untuk memegang jawatan mudir (pengetua) sekolah agama – Madrasah Idrisiah, Bukit Chandan Kuala Kangsar,Perak. Dia menggantikan tempat Sheikh Abdullah Maghribi.

Oleh kerana hubungan rapat Sheikh Abdullah Fahim dengan Sultan Perak, maka pegawai-pegawai Inggeris telah menaruh curiga, bahkan memfitnahnya. Akibat dari tindakan pegawai Inggeris itu, Sheikh Abdullah Fahim telah berhenti dari jawatannya di Madrasah Idrisiah . Dia telah pulang semula ke kepala Batas pada tahun 1946.

Di Kepala Batas, Sheikh Abdullah Fahim menjadi mudir (pengetua) sekolah agama – Daeratul Maariful Wataniah, Kepala Batas yang telah ditubuhkannya bersama penduduk- penduduk setempat. Dia terkenal seorang ahli falak, ahli politik Islam dan pelopor perjuangan bangsa Melayu (yang kuat berpegang kepada agama Islam) untuk menuntut kemerdekaan dari penjajah Inggeris.

Pada masa menghadapi kemerdekaan,Yang Dipertua UMNO[2], Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra bersama Ketua Pemuda UMNO, Sardon bin Haji Zubir dan Naibnya, Haji Ahmad Badawi bin Haji Abdullah Fahim telah meminta Allahyarham Sheikh Abdullah Fahim menentukan tarikh kemerdekaan bagi Persekutuan Tanah Melayu. Dengan menggunakan ilmu falaknya, Sheikh Abdullah Fahim telah menetapkan tarikh kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

(Lihat buku2 karangan saya: Sheikh Abdullah Fahim Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 31 Ogos ’51 (1997), dan buku mengenai cucundanya, Datuk Abdullah Badawi, Pejuang Kemanusiaan Sejagat (1997).

Pada tahun 1959 – 1961, Sheikh Abdullah Fahim memegang jawatan mufti Kerajaan Pulau Pinang.

Ramai orang Melayu di Tanah Melayu mengetahui, bahawa Sheikh Abdullah Fahim – datuk kepada Abdullah Ahmad Badawi, adalah seorang alim dan di antara beberapa ulama yang kiramat (keramat) dan memiliki ilmu kasyaf.Pada bulan pertama hingga

lima bulan kemudian saya menuntut di Daeratul Maariful Wataniah, saya ‘takut’ bertemu dengannya. Maklumlah, siapalah saya; saya seorang pelajar sekolah menengah, sedangkan dia seorang alim dan dikurniakan Allah kiramah.[3]atau keramat.

Pada satu pagi hujung bulan, sekolah cuti, saya sedang kekeringan wang. Dalam saku saya hanya ada dua puluh sen. Pada tengah hari itu belum tentu apa yang saya akan telan. Di rumah hanya ada dua ketul biskut lutut. Rakan-rakan tidak ada di rumah. Saya tak mahu meminjam wang dari kawan-kawan di pondok sekolah itu.

Pada pagi itu saya datang ke sekolah kerana ada kerja dalam pejabat sekolah. Saya ternampak Sheikh Abdullah Fahim memakai serban putih, kot dan kain pelekat sedang berjalan masuk ke pekarangan sekolah. Saya keluar dari pejabat sekolah dan mengelak dari bertemu dengannya.

Entah bagaimana, pada ketika saya di belakang sekolah, tiba-tiba Sheikh Abdullah Abdullah Fahim muncul di hadapan saya. Saya tergamam, tetapi dapat mengucap salam kepadanya. Setelah menyahut salam saya, dia berkata, “Nah enta ambil lima ringgit ni, ...enta tak ada duit.”

Saya telah menerima wang dari tangannya. Saya rasa tubuh saya menggigil. Tetapi sempat juga saya mengucapkan ‘alhamdulillah’ dan ‘terima kasih’ kepadanya.

Semenjak pagi itu saya jadi berani berjumpa dengan ulama itu. Kemudian saya dan dia menjadi ikrab. Sebelum saya meninggal sekolah itu, saya sempat belajar ilmu Islam kepadanya secara ‘seorang guru dan seorang murid’ dalam masjid Kepala Batas, pada tiap malam Selasa dan Jumaat, iaitu dari jam 10.00 hingga 11.30 malam.

Di antara pengetahuan Islam yang saya telah peroleh daripada Sheikh Abdullah Fahim, ialah:

* Falsafa politik dan sosial dari Quran.

* Rahsia–Rahsia dari Quran.

* Hukum hakam berdasarkan Quran.

* Tasawuf.

* Tauhid.

* Fikah

* Ilmu batin atau jampi menggunakan ayat-ayat

Quran.

Kerana mengenang jasa Allahyarham itu, saya telah menulis sebuah buku kira-kira 1,200 halaman yang mengandungi susur galur perjuangannya dan semua pengetahuan agama yang saya telah menerima daripadanya. Buku itu saya namakan ‘Sheikh Abdullah Fahim Pelopor Perjuangan Kemerdekaan Bangsa Melayu’. Isnya Allah buku itu akan dapat diterbitkan.

Sheikh Abdullah Fahim telah menerapkan as siasatul islamiah (politik Islam) kepada pelajar-pelajarnya menerusi ilmu yang diajarnya, seperti Quran, Hadis, tauhid, fikah dan tasawuf.

Di antara pelajar-pelajar Allahyarham yang telah menceburkan diri secara langsung dalam perjuangan politik Islam, ialah Allahyarham Ustaz Abu Bakar Al Baqir, mudir Maahad Ehyausy Syarif, Gunung Semanggol, Perak dan Yang Dipertua parti Islam pertama di Tanah Melayu, Hizbul Muslimin (parti umat Islam).

‘Pendidikan telah memberi kesedaran dan dorongan kepada orang Melayu untuk berjuang menentang penjajahan di tanah air sendiri. Ini terjadi kepada beberapa buah sekolah (agama) pondok seperti Maahad Ehyausy Syarif, Gunung Semanggol di Perak.

Perkembangan para pelajar dan pembelajaran di pusat pengajian ini sangat unik berbanding dengan sekolah-sekolah pondok yang lain sezaman dengannya. Sekolah ini telah ditubuhkan pada tahun 1934 boleh seorang tokoh ulama yang tidak asing lagi bernama Abu Bakar Said (lebih dikenali sebagai Ustaz Abu Bakar Al Baqir). Beliau telah menerima pendidikan awal hingga darjah lima sekolah Melayu. Beliau kemudiannya meneruskan pengajiannya di sekolah Al Rahmaniah dan kemudian ke Madrasatul Daeratul Maarif pada tahun 1924. Di sini Ustaz Abu Bakar telah berguru dengan seorang tokoh ulama yang akhirnya menjadi sahabat baik beliau iaitu Ustaz Haji Abdullah Haji Ibrahim (Abdullah Pak Him).

Mereka berdua kemudiannya telah menubuhkan sebuah madrasah bernama Qauzil Maarif dan selepas itulah Maahad Ehyausy Syarif ditubuhkan oleh Ustaz Abu Bakar pada 15 April 1934 (Nabir Abdullah, 1976). Sekolah ini diberi kebebasan bergerak cergas dalam kegiatan kokurikulum yang kemudiannya memberi tapak kepada penubuhan Kesatuan Melayu Muda menjelang Perang Dunia kedua. Ustaz Abu Bakar juga telah merapatkan diri dengan tokoh-tokoh politik Masyumi dan tokoh pemimpin seperti Dr. Burhanuddin Helmi dan Ibrahim Yaacob.

Akhirnya pusat pengajian ini menjadi pusat perjuangan agama Islam. Antara badan-badan yang pernah ditubuhkan di sini, ialah: a. Pusat Perekonomian Melayu Semenanjung (PERMAS). b . Majlis Agama Islam (MATA). c. Lembaga Pendidikan Rakyat (LEPIR) d.Hizabul Muslimin (Parti Islam pertama di Tanah Melayu.[4]

Pada tahun 1948, Dato’ Onn berjawatan pegawai eksekutif dan bertaraf menteri dalam Kerajaan Penjajah British, iaitu Menteri Dalam Negeri. Kerajaan Penjajah British telah mengambil langkah untuk menyelamatkan nama dan kerajaan penjajahannya di Tanah Melayu, maka satu perintah darurat telah diisytiharkan. Pada masa darurat itu dengan kausa Menteri Dalam Negeri, Kerajaan Penjajah British telah menangkap beratus-ratus orang pejuang kemerdekaan Tanah Melayu, iaitu anggota-anggota dan ahli-ahli Hizbul Muslimin, Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Angkatan pemuda Insaf (API ) dan parti-parti politik lain.

Di antara mereka itu, ialah Ustaz Abu Bakar dan Ishak Haji Muhammad (Pak Sako) Rashid Maidin. Mereka telah ditahan dalam beberapa khemah tahanan di Ipoh, Batu Gajah, Tanjung Beruas, Melaka dan beberapa khemah tahanan lagi.

Dr. Burhanuddin Helmi tidak sempat ditangkap kerana sebelum tindakan menangkap beramai-ramai itu, dia telah berada di Singapura untuk menguruskan klinik homeopatinya di sana.

Haji Ahmad Fuad bekas murid Sheikh Abdullah Fahim di Madrasah Idrisiah Bukit Candan. Dr. Burhanuddin Helmy tidak pernah menuntut di pondok Sheikh Abdullah Fahim, tetapi dia banyak mempelajari teori politik Islam kepadanya, iaitu pada ada kesempatan berbincang atau Dr. Burhanuddin Helmi sendiri datang menemui ulama itu. Dr. Burhanuddin Helmi dan Haji Ahmad Fuad Hassan telah memegang jawatan Yang Dipertua Agung Parti Islam Se Malaysia (PAS).

Saya telah berpeluang menuntut ilmu pada Sheikh Abdullah Fahim secara, seorang guru dan seorang murid, dalam masjid Kepala Batas (kini Masjid Al Badawi), pada tiap – tiap malam Selasa, iaitu sebelum beliau beribada hingga tengah malam d alam masjid tersebut.

Pada menuntut secara satu guru dan satu murid itu, saya berepeluang bertanya dan berbahas dengan Allahyarham mengeani satu – satu ilmu Islam, termasuk hukum hudud dalam Quran.

Sheikh Abdullah Fahim telah diminta oleh Tunku Abdul Rahman bagi pihak UMNO supaya menetapkan tarikh kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu mengikut ilmu falak. Tunku Abdul Rahman bersama beberapa orang penting UMNO terlah menemui Sheikh Abdullah Fahim di rumahnya (kini rumah sejarah) di Kepala Batas. Allahyarham telah menentukan tarikh yang diminta oleh Tunku Abdul Rahaman itu, iaitu 31 Ogos 1957.

Sheikh Abdullah Fahim telah menegaskan, kalau pada tarikh itu Penjajah Inggeris tidak mahu memberi kemerdekaan, maka Tunku Abdul Rahman dan UMNO terpaksa menunggu lima tahun lagi, iaitu pada 31 Ogos 1962.[5]

Ketua Pemuda UMNO Malaya, Saadon Haji Zubir, naibnya, Haji Ahmad Badawi dan Haji Sulaiman Palestin ahli jawatan kuasa Pemuda UMNO Seberang Perai Turut serta dalam pertemuan itu. Sebaik- baik sahaja mendengar penjelasan Sheikh Abdulah Fahim itu, Saadon Haji Zubir dan Haji Sulaiman Palestin telah melanting -‘naik darah’ - , mereka berkata, bahawa jika penjajah British tidak mahu memberi kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, pemuda UMNO akan mengadakan revolusi.

Sheikh Abdullah Fahim telah menasihatkan mereka supaya bersabar. Dia berpendapat, revolusi akan mendatangkan mudarat kepada orang ramai dan hasil dari tuntutan secara revolusi itu belum tentu berjaya.[6]

Pembawaan atau perangai Sheikh Abdullah Fahim yang menarik hati saya, ialah apabila dia bersalaman dengan seseorang, ada perbezaan dilakukannya. Dia hanya berjabat tangan dengan seseorang.. Ada yang ditepuk-tepuk belakang tangan orang itu. Ada yang dilakukan, sambil bersalam, tangan kirinya menepuk lenga atau bahu orang yang dijabat tangannya Saya perhatikan, pembawaan dan perangai itu telah turun kepada Haji Ahmad Badawi dan kemudian turun kepada cucunya, Abdullah Ahmad Badawi.

Ramai orang yang terdiri dari golongan peniaga memberitahu saya, dengan izin Allah, setelah tangan atau lengan atau pun bahu mereka ditepuk oleh salah seorang dari tiga orang itu, maka dengan kehendak dan pertolongan Allah, perniagaan atau perusahaan mereka membuahkan rezeki yang melimpah.

Saya amat mengetahui, Sheikh Abdullah Fahim, Haji Ahmad Badawi dan Abdullah Ahmad Badawi memiliki hati masing-masing yang takwa kepada Allah dan tidak memandang buruk kepada orang lain. Setiap kali mereka bertemu dengan seseorang mukmin, dalam hati masing-masih ada doa kepada Allah agar orang itu ‘bahagia dan dilimpahkan rezeki’.

Sheikh Abdullah Fahim telah meninggal dunia di rumahnya,di Kepala Batas pada 28 April 1961. Telah disemadikan di tanah perkuburan Islam, dalam kawasan Masjid Al Badawi setempat.

(Selesai)



[1] Orang-orang kampung di Kedah, Seberang Perai, Pulau Pinang dan di wilayah Pattani di Selatan

Thailand ,memanggilnya Sheikh Abdullah Pak Him. Para penulis dan wartawan menggunakan namanya

Sheikh Abdullah Fahim.

[2] United Malay National Association – Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR). Parti

politik orang Melayu yang telah ditubuhkan dalam perhimpunan orang Melayu menentang Malayan

Union, di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur, pada 1 – 4 Mac 1946. Allahyarham

Dato’ Onn bin Jaafar

telah dipilih menjadi Yang Dipertua pertubuhan itu hingga tahun 1951. UMNO menjadi pertubuhan orang Melayu yang berjaya mencapai kemerdekaan Semenanjung Tanah Melayu dari penjajah British, pada 31 Ogos, 1957.,di bawah pimpinan Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra.

[3] Keramat seseorang alim tidak diakui atau dibanggakan oleh orang alim itu sendiri, tetapi oleh orang lain

lain, misalnya para pelajarnya dan pengikutnya yang telah memerhati dan merasakan ada kekeramatan

pada diri orang alim itu.

[4] Malaysia Kita, 1991, Kuala Lumpur, Institut Tadbiran Awam Negara Malaysia., hlm.772.

[5] Mokhtar Petah, Sheikh Abduah Fahim Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 31Ogos ’57,1997, Kuala Lumpur, Pustaka Antara Sdn. Berhad.

[6] Tun Saadon bin Haji Zubir Zubir dan Haji Sulaiman Palestin memberitahu kepada saya pada tahun 1977.