Wednesday, September 30, 2009

SISIPAN SEJARAH MELAYU



MAFILINDO DAN MALAYSIA


Cita – cita mula bangsa Melayu yang telah berjuang mati – matian untuk mencapai kemerdekaan atau dalam lain erti, melepaskan negeri (belum bertaraf negara) dan rakyat daripada belenggu penjajah secara isi kulit, termasuk untuk membentuk sebuah kerajaan Melayu yang ada tali menalinya dengan Melayu Raya, iaitu sebuah Ikatan Kerajaan Melayu yang menghubungkan semula negara – negara jiran tetangga, iaitu Indonesia, Filipina dan Selatan Thailand.

Oleh kerana pejuang – pejuang Melayu ditekan oleh beberapa anar dan pengaruh, maka, cita – cita itu terpaksalahtinggal terpendam begitu sahaja dan hanya berkubar – kubar dalam hati masing-masing.

Sejak pada zaman belum melepaskan negeri ni lagi, Kerjajaan In ggeris memang mencurigai hal itu (Melayu Raya). Inggeris khuatir akan penubuhan Melayu Raya itu, kerana dengan penubuhan Melayu Raya itu pengaruh Inggersi akan hilang langsung dari Asia Timur ini dan kerajaan Melayu dari tiga atau empat negara ini akan menguasai segala bidang siasah (politik) dan ekonomi di rantau ini.

BOLEH DIPULAS TELINGA

Inggeris lebih takut lagi kalau Melayu Raya itu meliputi negara – negara lain yang termasuk dalam istilah Melayu, iaitu Thailand, Burma, Kebodia dan Indocina.

Kalau ini benar – benar belaku, Inggeris benar – benar tercekek dan benar – benar terbelenggu pengaruhnya di tengah rahang bangsa yang besar di Asia Tenggara.

Di mana – mana Inggersi menjadi penghalang dalam hal ini.

Keinsafan timbul lagi dalam hati bangsa Melayu. Mereka terus menerus berusaha untuk mencipta negara kumpulan yang baru itu. Negara yang merupakan kesatuan yang kukuh sebagai mana Asia – Afrika - Afro - Asia - dan beberapa badan di dunia,

Dalam gelora penubuhan Malaysia yang diusahakan oleh Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman Putra (salah seorang dari beberapa pemimpin di dunia ini yang boleh dipulas telinga oleh Inggeris) dengan kehendak dan persetujuan Kerajaan Inggeris untuk membebaskan Sabah, Sarawak dan Singapura dan dimasukan ke dalam Malaysia, maka di (peringkat) permulaan hingga pertengahan tahun 1964 timbullah usaha menubuhkan MAFILINDO (Malaysia, Filipina , Indonesia) dan akhirnya MAFILINDO lahir dalam bulan– bulan dalam tahun tersebut.

KACA MATA POLITIK

Pembentukan MAFILINDO ini dicapai dalam pertemuan antara tiga negarawan di Manila, iaitu Tunku Abdul Rahaman, Presiden Soekarno dan Presideen D.Makapagal.

MAFILINDO ini juga terbentuk benar – benar dalam gelora pemerintah Indonesia dan rakyatnya melaung – laung kepada dunia untuk mengganyang Malaysia yang dibentuk oleh Tunku Abdul Rahman yang dipandang di segi kaca mata politik Indonesia merupakan penjajahan bentuk baru dan alat Inggeris.

Walau Bagaimanapun persetujuan pembentukan MAFILINDO ini telah berlaku. Ketiga – tiga negarawan itu telah menanda tangani persetujuan itu. Istiada menandatanganinya dilakukan di Manila.

Pada hari – hari kebelakangan dari peristiharan terbentuknya MAFILINDO itu, dunia buka mata dan penjajah telah begitu runsing dan pegawai – pegawai tanah jajajahan menggaru – menggaru kepala dan mereka nyata dalam kegelisahan.

MELAUNG KEPADA DUNIA

Oleh kerana Malaysia diistiharkan sebelum masa yang ditentukan atau disetujui oleh dua negarawan lagi – Soekarno dan D. Makapagal, maka MAFILNDO yang begitu menakutkan semua pegawai penjajah Inggeris itu ibarat pokok yang kepanasan tanpa hujan membasahinya dan MAFILINDO pupus. Failnya disingkirkan ke tepi dan timbullah permusuhan antara dua buah negara, iaitu Malaysia yang baru dibentuk dengan Republik Indonesia yang tidak menyetujui Malaysia, gagsasan Tunku Abdul Rahman (dengan kehendak Inggeris?).

Filipina juga menggunakan kesempatan dalam api kemarahan Indonesia itu dengan melaung kepada dunia yang mereka mahu bertindak untuk menuntut Negeri Sabah daripada Kerajaan Malaysia dan hal ini, oleh Filipina mahu membawa ke Mahkamah Dunia. Atas tujuan ini Filipina pun menyifatkan Malaysia sebagaimana yang disifatkan oleh Indonesia.

Apabila dunia mengetahui tentang kegagalan MAFILINDO, maka negara penjajah gembira dan pegawai – pegawai Pejabat Tanah Jajahan ketawa berdekah – dekah.

Sebenarnya MAFILINDO merupakan corak dan bentuk dan tujuan Melayu Raya, iaitu menyatukan semua kerajaan negara – negara yang ditentukan itu dalam satu ikatan persahabatan yang kuat dan kukuh serta menegakkan Kerajaan Melayu yang kuat dan utuh.

WILAYAH DI SELATAN THAILAND

Inggeris pula khuatir, MAFILINDO akan mengancam harta bendanya dalam semua negeri dan negara yang termasuk dalam MAFILINDO ini. Hilangnya harta benda itu bererti melumpuhkan tenaga ekonomi Inggeris, sementelah pula negara – negara Afrika menggugatnya.

Soekarno dan D. Makapagal mempunyai idea yang bersendirian, iait, menakala terbentuknya MAFILINDO, maka gabungan negara – negara itu akan menggugat Kerajaan Siam agar memberi kemerdekaan kepada empat wilayah di Selatan Thailand.

Dua tujuan lagi, ialah untuk menyatukan negara – negara dalam wilayah ini seperti Kambodia dan Indochina masuk dalama ikatan MAFILINDO dan ikatan negara ini akan tinggal sebagai negara blok berkecuali, iaitu tidak ke barat yuang terkenal dengan kapitalismenya dan kee timur yang tekenal dengan sosialisme dan komunismenya,

Manakala MAFND berdiri dengan utuhnya. Bangsa Melayu akan merupakan satu bangsaa yang benar – benar berdaulat dan akan berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa – bangsa di dunia.

Bangsa Melayu akan dapat bertegak dalam bidang politik, ekonomi, kebudayaan dan perikemanusiaan. Dan kerajaan Melayu yang masyhur sebagaimana kerasjaan Melayu pada zaman silam akan lahir dengan megah melalui MAFILINDO.

MAFILNDO telah punah dan wujud Malaysia. Individu – individu Melayu yang sedar dan insaf akan maruah diri, masih tertanya; sesungguhnya kita ini siapa?


(Dipetik dari buku (Jawi), Bangsa Melayu Menggugatr Dunia (1966), oleh : Mokhtar Petah)


BUKU BARU! AKAN TERBIT!

Abdul RazakB


Tun Abdul Razak



Najib Razak



MOKHTAR PETAH

NAJIB RAZAK
PERDANA MENTERI MALAYSIA
DI BAWAH SANG SAKA BANGSA


Buku ini merakamkan ketabahan seorang
pemimpin
bangsa menghadapai cabaran
dan dugaan. Anwar
Ibrahim dijatuhkan ketuanya,
Mahathir Mohamad.
Kerana jujurnya Najib Razak,
beliau disayang
i ketuanya, Abdullah Badawi.
Beliau mendaki
ke puncak dengan kehendak
Allah jua. Bahunya
memikul amanah ummah
dan negara Malaysia - 1 Malaysia.


Layari: mokhtarpetah/edit-thinker/whohub.com/www.mokhtarpetah.ws

Buku - Buku lain: Ishak Tadin Jasanya Terukir Di langit Zaman * Norh Omar, Jihadnya Bela Rakyat
* Najib Pelopor 1 Malaysia.

MENENANG MASA SILAM

Mokhtar Petah

Sembilan belas enam puluhan.

Aku seperti lelaki-lelaki lain juga yang menilai cinta kekasih dengan kekasih dan suami dengan isteri, adalah satu-satunya anugerah Allah yang paling berharga. Cintaku dengan Che Su amat berharga dalam hidupku. Kira-kira setahun selepas kami berkahwin, telah lahir anak sulung kami, Khairil Anuar[1]. Dia telah lahir di Kampung Tanah Merah. Kelahiran anak kami itu, aku telah mengakui, sesungguhnya cintaku dengan isteriku itu amat kukuh, laksana gunung batu, Jabal Uhud, di Madinah dan Jabat Nur, di Mekah.

Aku telah merenung kepada masa depanku di Kampung Tanah Merah. Jika aku dan isteriku menumpang menumpang lebih lama lagi di kampung itu, nescaya masyarakat kampung itu akan mengalami perpecahan sesama mereka, disebabkan aku.

Mereka yang memihak kepada Guru Besar sekolah Kebangsaan kampung itu tidak suka aku mengetuai Jawatankuasa Pengelola sekolah agama itu lagi. Manakala pihak lain mahukan aku terus menerajuinya. Cara yang aku baik, ialah aku mengambil keputusan meletakkan jawatan sebagai Yang Dipertua Jawatankuasa Pengelola sekolah tersebut.

MENCUBIT PAHA

Aku dan isteriku dan anak sulung kami, Khairul Anwar telah berpindah berpindah dari kampung Tanah Merah ke Kampung Lubuk Merbau. Kami telah menyewa sebuah rumah di kampung tersebut.

Setiap hari Che Su terpaksa berulang alik dengan menggatih basikal, mengajar di Sekolah Kebangsaan Tanah Merah yang kira-kira 2 kilometer jauhnya dari rumah kami.

Pada satu hari, kira-kira sebulan setelah kami berpindah dari Kampung Tanah Merah, sebuah berita mengenai sekolah Kebangsaan Tanah Merah telah disiarkan dalam surat Khabar Utusan Melayu. Berita itu mengenai seorang guru di Sekolah Kebangsaan Tanah Merah, telah mencubit peha seorang murid perempuan pada waktu mengajar dalam kelas. Berita itu bersumber dari penduduk kampung itu, Encik Yang Zainun dan telah ditulis oleh pemberita surat khabar itu, di Kuala Kangsar, Allahyarham Nasaruddin Abu Bakar[2].

MESYUARAT JAWATANKUASA

Kerana berita itu, Guru Besar dan Lembaga Penguru Sekolah tersebut telah mengadakan mesyuarat tergempar. Guru Besarnya, Anjang Mohamad Yunos memberitahu mesyuarat itu, bahawa berita dalam Utusan Melayu itu telah ditulis oleh suami Che Su, iaitu aku. Dia telah mendesak mesyuarat jawatankuasa itu, supaya mengambil keputusan menolak Che Su dari sekolah tersebut dengan serta merta.

Sehari kemudian, Che Su telah menerima surat arahan bertukar dari Pejabat Pejabat Pelajaran Kuala Kangsar. Surat itu mengarahkan dia bertukar mengajar ke sekolah Kebangsaan Pangkalan Bharu, Manjong, dalam tempoh yang singkat.

Che Su telah mengemukakan rayuan kepada pihak Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Kangsar dan Pejabat Pelajaran Negeri Perak, supaya dia ditukarkan ke sekolah dalam kawasan Kuala Kangsar, kerana sebab-sebab yang munasabah.

SURAT PENGAKUAN

Aku telah menulis surat yang menjelaskan yang berita tersebut bukan aku yang menulisnya. Bersama surat aku itu, aku telah sertakan surat pengakuan dari pemberita Utusan Melayu, Allahyarham Nasaruddin Abu Bakar yang dia telah menulis berita tersebut.

Jawapan yang telah diterima oleh isteriku dari Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Kangsar, bahawa mesti mengajar di Sekolah Kebangsaan Pengkalan Bharu, Manjong. Pertukaran itu tidak boleh dibatalkan dan muktamad.

Sebelum Che Su berpindah ke sana, kamai telah berpindah ke Bukit Chandan, Kuala Kangsar. Di sana kami telah menyewa bahagian bawah sebuah rumah milik seorang kerabat diraja Negeri Perak.

TINGGAL BERJAUHAN

Kami telah menyerahkan anak kami, Khairil Anuar kepada ibu dan bapaku, di kampungku untuk menjaganya buat sementara.

Selama dua bulan Cek Su tinggal di Pangkalan Bharu, aku tinggal berseorangan di rumah sewa, di Bukit Chandan. Kami sepasang suami isteri yang sentisa merindu antara satu dengan lain.

Kolek belayar bali berbalik,

Lalu berlabuh di teluk yang tenang;

Adik yang pergi hati tak baik,

Abang yang tinggal hati tak senang.[3]

Kami sama-sama resah dan gelisah kerana merindukan anak kami yang masih bayi, Khairil Anuar yang tinggal berjauhan dari kami.

HALAMAN RUMAH

Di tingkat atas rumah yang kami sewa itu, tinggal seorang perempuan janda kepada pemilik rumah itu yang telah meninggal dunia. Janda itu tinggal bersama seorang anak perempuannya, Mariam (bukan namanya yang sebenar), berusia kira-kira dua puluh tahun. Dia lepasan sekolah menengah kerajaan dan sedang belajar di sekolah agama Islam, di Bukit Chandan yang dikelolakan oleh Ustazah Salmah Sheikh Hussein, dari Pulau Pinang.

Setelah seminggu aku tinggal berseorang di rumah sewa itu, hampir tiap-tiap petang Mariam turun dari rumahnya dan menemuiku di halaman rumah itu. Kadang-kadang ibunya peramah turut bersama kami. Aku terasa kemesraan orang dua beranak itu sebagai kemesraan keluargaku sendiri.

Mariam telah mengetahui akan pekerjaanku. Kerana dia meminati kesusasteraan Melayu dan ingin menjadi penulis cerpen dan sajak, maka pada tiap-tiap kali dia bertemu denganku, di halaman rumah itu, dia bertanya mengenai cara-cara menulis cerpen dan sajak.

CEPAT CAIR

Ramai orang bijak pandai termasuk Ishak Haji Muhammad telah berkata, kalau anak gadis dapat bercakap dengan penulis atau sasterawan, hatinya cepat cair atau terpengaruh kepada penulis atau sasterawan itu. Kiri-kira dua minggu kemudian aku telah dapat merasakan Mariam telah ’filling’ kepadaku. Aku dapat memahami dari cara dia bercakap, senyumannya, jelingan dan sinar matanya termasuk keluhannya.

Hatiku sentiasa mengingatkan diriku; aku lelaki yang telah beristeri dan isteriku adalah kekasihku. Jangan kamu merosakkan kasih sayang isterimu dengan perbuatan kamu mencintai gadis lain. Maka aku sentiasa berwaspada dalam pertemuan dengan Mariam. Hatiku ada doa, hendaknya Allah sentiasa menyedarkan diriku dalam apa jua keadaan.

Aku teringat akan firman Allah mengenai Nabi Yusuf alaihis salam dengan perempuan hartawan yang jelita, bernama Zulaikha seperti dikhabarkan oleh Allah dalam Quran. Aku berharap ayat Quran itu akan menjadi penyedar kepada diriku. Ayat Quran itu, ialah:

’Dan setelah dia (Yusuf) dewasa, Kami berikan kepadanya kebijaksanaan dan pengetahuan. Begitulah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat kebaikan.

Dan prempuan (Zulaikha) yang di rumah tempat tinggalnya itu mencuba memujuknya, supaya menurut kesukaan (berahi)nya, dan oleh perempuan itu ditutupnya pintu-pintu, dan mengatakan: Mari kemari! Dia (Yusuf) mengatakan: Aku berlindung kepada Tuhan: Sesungguhnya Tuhanku telah memberikan tempat yang baik kepadaku, sudah tentulah tidak beruntung orang-orang yang bersalah.

Dan perempuan (Zulaikha) itu memang suka (berahi) kepdanya (Yusuf) dan dia suka pula kepada perempuan (Zulaikha) itu, kalau dia tidak melihat keterangan dari Tuhannya. Begitulah kami menghindarkan kesalahan dan perbuatan tidak sopan daripadanya. Sesungguhnya dia termasuk hamba Kami yang tulus ikhlas.’[4]

Sehari kemudian, pada satu malam, ketika kami berjumpa seketika, di bawah cahaya lampu di halaman rumah, Mariam telah memberikan satu sampul surat kepadaku. Setelah surat itu berpindah dari tangannya kepada tanganku, tanpa permintaan dia terus berlalu meninggalkan aku dan naik ke rumahnya.

RUMAH SEWA

Sebaik-baik sahaja aku masuk ke dalam rumah, aku telah membaca surat Mariam itu. Dalam suratnya itu, dia telah meluahkan ’filling’nya seorang gadis kepadaku. Aku telah membalas surat Mariam dengan menegaskan, bahawa aku tidak dapat menerima hasaratnya itu. Aku telah meminta dia menganggapkan diriku sebagai sahabat biasa sahaja.

Setelah lebih dua bulan isteriku mengajar di Sekolah Kebangsaan, Pengkalan Bharu, dengan keputusan dari runding dan muafakat kami suami isteri, maka isteriku telah meletakkan jawatannya. Dia telah kembali tinggal bersamaku, di rumah sewa kami, di Bukit Chandan.

Kira-kira sebulan kemudian, kami telah berpindah dari rumah sewa itu ke rumah sewa kami yang baru, iaitu di tingkat atas bangunan kedai dua tingkat, dalam Bandar Kuala Kangsar.

Pada masa kami tinggal dalam Bandar Kuala Kangsar, dua kali seminggu Mariam telah datang menemui aku, di sebuah restoran. Dia telah meminta aku menolongnya membaca dan melakukan koreksi kepada cerpen-cerpen dan sajak-sajak yang ditulisnya.

Aku mendapati dia mempunyai bakat sebagai seorang penulis cerpen dan sajak. Fikirannya sesuai dengan dirinya calon penulis kreatif. Aku telah mendorongkan Mariam supaya dia mengirimkan cerpen-cerpen dan sajak-sajaknya kepada surat khabar dan majalah.


[1] Nama ini sebgai tanda kenang-kenanganku kepada sasterawan Angkatan 45, Indonesia,

Chairil Anuar

[2] Salah seorang dari murid-muridku yang mengikuti kursus kewartawanan di bawah kelolaanku.

Sebekum meningga dunia, dia menjadi Setiausaha Akhbar kepada Menteri Besar Perak,

Tan Sri Ramli Ngah Tali.

[3] Dipadankan dari pantun Awang sulung Merah Muda, hlm.33.

[4] Quran - Yusuf: 22,23,24.

(Dari MPSBP.mp)

QURAN, HADIS DAN LAIN

CINTA NABI MUSA


Para Rasul Allah adalah manusia biasa. Mereka seperti manusia-manusia lain juga, dicintai oleh wanita-wanita dan mereka mencintai wanita-wanita. Mereka berkahwin ada yang berkahwin lebih dari dua orang seperti dengan hamba sahaya, ada yang berkahwin sampai sebelas orang wanita dan ada yang sampai sembilan puluh sembilan orang.

Percintaan Nabi Nuh a.s. dan Nabi Luth a.s. dengan isteri mereka tidak sampai ke hujung kerana isteri mereka mendurhaka kepada Allah Taala dan tidak setia kepada mereka. Manakala Nabi Ismail a.s. menceraikan isterinya, kerana bapanya, Nabi Ibrahim a.s. tidak menyukai isterinya.

Nabi Musa a.s., walaupun Baginda sudah bertemu dengan anak gadis, gadis itu jatuh cinta kepada­nya dan Baginda juga tentunya jatuh cinta kepada gadis itu, tetapi terlalu mahal harga cintanya, kerana lapan tahun Baginda mesti bekerja dengan bakal bapa mertuanya, iaitu Nabi Syuib a.s., barulah boleh berkahwin.

Dalam Al Quran Allah Taala memberitakan tentang Nabi Musa a.s. telah berhijrah dari negeri Mesir. Kemudian bertemu dengan dua orang gadis cantik. Baginda dijemput ke rumah gadis dan kemudian Baginda bekerja di rumah gadis-gadis tersebut selama lapan tahun.

Dan telah datang seorang lelaki dari hujung bandar dengan tergesa-gesa seraya berkata: "Hai Musa sesungguhnya pembesar negeri sedang bermesyuarat tentang kamu untuk membunuhmu, sebab itu keluarlah (dari bandar ini), sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang memberi nasihat.

Maka keluarlah Musa dari bandar itu dan rasa takut menunggu-nunggu (khuatir kalau ada orang-orang yang mengekorinya dan untuk menangkapnya) dengan khuatir. Dia berdoa: "Ya Tuhanku, selamatkanlah aku dari orang-orang yang zalim itu.

Setelah menempuh perjalanan yang sangat jauh, maka sampailah Nabi Musa a.s. ke negeri Madyan. Dalam keadaan Baginda penat dan lapar, Baginda tiba di suatu tempat yang ada mata air (sumber air) dan dilihatnya ramai gembala-gembala haiwan sedang memberi minum haiwan-haiwan ternakan mereka. Dilihatnya dua orang gadis jelita (gembala kambing) sedang menunggu di belakang gembala-gembala tersebut. Mereka menghadapi kesukaran untuk memberi minum kepada kambing­-kambing mereka disebabkan semua gembala-gembala itu terdiri daripada orang-orang lelaki.

Dari tempat Baginda duduk berteduh di bawah sepohon pokok yang tidak jauh dari situ, Baginda pergi mendapat­kan dua orang gadis itu untuk membantu mereka memberi minum kepada kambing-kambing mereka.

Dan Tatkala dia (Musa) sampai di mata air (sumber air) negeri Madyan dia (Musa) menjumpai di sana sekumpulan orang-orang yang sedang memberi minum (ternakan), dan dia (Musa) menjumpai (nampak) belakang orang-orang itu dua orang wanita yang sedang menghambat (ternakan). Musa bertanya: “ Apakah maksud kalian” (dengan berbuat begitu)? (Kedua-dua wanita) menjawab: “Kami tidak dapa memberi minum (haiwan-haiwan ternakan) sedangkan bapa kami seorang tua yang telah lanjut usianya.

Maka dia (Musa) memberi minum haiwan-haiwan ternakan kepunyaan dua gadis itu (menolong) kedua-duanya. Kemudian dia kembali ke tempat dia berteduh lalu berdoa: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan (menurut sebahagian besar ahli-ahli tafsir permohonan Nabi Musa a.s. itu

bertujuan mendapatkan sedikit makanan).

Kemungkinan, kedua-dua gadis tersebut mengucapkan terima kasih kepada lelaki yang telah menolong mereka itu. Kemungkinan juga seorang dari dua gadis itu tertawan dengan budi bahasa Nabi Musa a.s. sebelum mereka meninggalkan tempat mata air itu. Hal ini adalah di bawah qudrat dan iradat Allah S.wT.

Tidak lama kemudian kedua-dua gadis itu datang semula mendapatkan Nabi Musa yang masih duduk di bawah pohon tidak jauh dari tempat mata air itu.

(Kemudian) maka datanglah salah seorang dari dua gadis itu menemui Musa, berjalan kemalu-maluan, dia berkata: “Sesungguhnya bapaku menjemput kamu supaya dia (Nabi Syu'ib) memberi balasan terhadap (kebaikan)mu memberi minum (ternakan) kami." Maka tatkala Musa menemui bapa gadis itu (Nabi Syu'ib) dan menceritakan kepadanya cerita (perihal dirinya). (Syu'ib) berkata: “Janganlah kamu takut, kamu telah terselamat dari orang-orang yang zalim itu.”

Salah seorang dari dua gadis itu berkata: "Ya bapa ambillah dia sebagai orang yang bekerja (pada kita), sesungguhnya orang yang paling baik bapa ambil untuk bekerja (pada kita) orang yang kuat

lagi dapat dipercayai.”

Cadangan salah seorang dari dua anak gadisnya itu, disetujui oleh Nabi Syu'ib AS. Fikiran anaknya itu adalah baik untuk keluarganya. Dan kemudiannya Nabi Shu'ib AS berbincang dengan Nabi Musa AS.

(Syu'ib) berkata: "Sesungguhnya aku bertujuan menikahkan kamu dengan salah seorang dari dua anakku ini, atas dasar bahawa kamu bekerja denganku lapan tahun dan jika kamu cukupkan sepuluh tahun maka itu adalah (suatu kebaikan) dari kamu, maka aku tidak hendak memberatkan kamu. Dan, Insya Allah kamu akan dapati aku termasuk orang-orang yang baik.”

Dia (Musa) berkata: "Itulah (perjanjian) antara aku dan kamu. Mana saja dari dua waktu yang ditentukan itu aku sempurnakan, maka tidak ada tuntutan tambahan atas diri ku (lagi). Dan Allah adalah saksi atas apa yang kita berdua setuju.

Nabi Allah Musa a.s. telah melaksanakan janjinya dengan Nabi Syu'ib a.s, iaitu bekerja di bawah bakal bapa mertuanya. Setelah cukup masanya, Nabi Musa a.s. yang mencintai gadis anak Nabi Syu’ib a.s. dan anak gadis itu mencintainya, maka mereka pun dinikahkan oleh Nabi Syu'ib a.s.

Nabi Musa a.s. membawa isterinya itu berhijrah ke Mesir kerana Baginda berkewajipan menunaikan perintah Allah Taala supaya mendakwah firaun dan rakyatnya menyembah Allah Yang Maha Esa.

HADIS


ANJIN MENJILAT MUNTAH


Jangan anda membeli kuda yang anda telah menghadiahkan kepada seseorang Jangan anda mengambil semula barang yang anda telah menghadiahkan kepada seseorang walaupun dia menjualkannya kepada anda dengan harganya satu dirham cuma, kerana orang yang mengambil semula sedekahnya (walapun dengan cara membeli), adalah sama dengan anjing menjilat muntahnya sendiri


PETUA

LELAKI DAYUS


Lelaki yang sihat, memiliki tenaga batin yang sempurna, ada harta, ada pengetahuan yang sempurna dan berkemampuan berpoligami,tetapi tidak mahu melakukannya, maka dia tidak mengamalkan sunnah Nabi Muhammad s . a. w., maka dia tidak dalam golongan umat Junjungan. Jika dia tidak dapat berpoligami kerana takutkan isterinya, maka dia adalah lelaki dayus. Nabi Muhamad s.a.w. ada menegaskan, lelaki dayus tidak akan dapat masuk sysurga.


TAHUKAH?


PASIR MENTERI BESAR


Sebilangan besar penduduk kampung Negeri Sembilan, termasuk kawwasan DUN Bagan Pinang, takut hendak mengambil pasir sungai sekadar untuk memambus lubang tikus, kerana mereka menganggapkan pasis dalam sungai di seluruh negeri sembilan kuasa itu milik Menteri Besar.

Pada ketika ditanya kepada beberapa aorang UMNO di NS, mereka memberitahu, adik beradik MB itu menjaga pasir di negeri tersebut.